Profiel

Met zijn schoenen is mister Nike nooit klaar

Eindeloos investeert hij in betere en betaalbare sportschoenen, in een socialere productie en vermindering van afval. En zijn bedrijf floreert.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Het lijkt niet het toonbeeld van hightech: de sportschoen. Maar het is het wel. Daarom heeft zakenblad Fortune Nike's huidige topman Mark Parker verkozen tot de ondernemer van het jaar - ver voordat Time Magazine zijn persoon van het jaar heeft gekozen. In 2012 behaalde Parker (60) al een prijs als de meest creatieve ondernemer van de VS door de wijze waarop Nike met zijn streetstyle-marketing de jonge generatie had weten aan te spreken.

Het is opvallend in een tijd dat digitale bedrijven zoals sociale media en ict de meeste aandacht krijgen een ondernemer uit de maakindustrie de prijs wint. Maar Nike doet daar niet voor onder, zo vindt Fortune. Het loopt ver voor op de concurrerende fabrikanten van sportartikelen dankzij enorme investeringen in de ontwikkeling van betere en betaalbare sportschoenen. Nike heeft van de productie van sportartikelen ingrijpend veranderd van arbeidsintensief naar kapitaalsintensief. Het handwerk in derdewereldlanden - vroeger bekritiseerd wegens de inzet van kinderen - wordt nu gedaan door slimme machines. Dat scheelt de helft van de kosten.

Prestaties

Continu wordt gekeken naar mogelijkheden om de prestaties van atleten beter te kunnen meten. Dat wordt niet altijd in dank afgenomen omdat de data ook bij Nike wordt opgeslagen. Nike moest die apparatuur onlangs nog aanpassen op grond van het College bescherming persoonsgegevens (CBP). Het gebruikt tegenwoordig lasertechniek en andere middelen om de kwaliteit en het draaggemak van de schoenen te verhogen.

Er worden geheel nieuwe stoffen ontwikkeld zoals het lichtgewicht weefsel Flyknit. Er is een nieuw laboratorium in de staat Oregon geopend, waarin het samenwerkt met bedrijven als Flextronics, een wereldwijde multinational die oplossingen biedt voor het verbinden van productieprocessen. In de afgelopen jaren is daarnaast getracht het productie-afval drastisch te verminderen. Tot nu toe is dat met 20 procent gedaald. En Nike ligt ver voor op het gebied van e-commerce. Al in 2020 denkt Nike voor meer dan 7 miljard dollar (6,6 miljard euro) online te verkopen.

Nike CEO Mark Parker en voormalig Apple CEO Steve Jobs, beiden op Nike schoenen. Beeld anp
Nike CEO Mark Parker en voormalig Apple CEO Steve Jobs, beiden op Nike schoenen.Beeld anp

Uitermate succesvol

Ondanks de investeringen blijft Nike ook financieel uitermate succesvol. De omzet steeg dit jaar met nog eens 5 procent. Maar de winst nam met 23 procent toe. Dat was te danken aan een spectaculaire stijging van de winstmarge naar liefst 11,25 procent. Daarbij ligt Nike ver voor op de concurrenten Adidas en Under Armour. De aandelenkoers is dit jaar al met 33 procent gestegen. Vrijdag explodeerde de koers nog een keer toen Nike aankondigde op grote schaal aandelen te zullen gaan inkopen en het dividend te verhogen.

Mark Parker kan Mr. Nike worden genoemd. Hij werkt al sinds 1979 bij het bedrijf en is sinds 2006 topman. Parker stond in het verleden aan de basis van de zogenoemde 'groene schoen' - een duurzame Nike. Hij staat bekend vanwege zijn drang naar innovatie. Op zijn werkkamer heeft hij een volledige collectie Japanse robots staan naast de vele modernekunstwerken, zoals die van Andy Warhol, waar hij een fanatiek verzamelaar is.

Meer over