Nieuws

Met een nieuwe containerpiek is de Rotterdamse haven vrijwel hersteld van coronacrisis

Het virus is de wereld nog niet uit, maar van de crisis die de coronapandemie wereldwijd veroorzaakte, lijkt de Rotterdamse haven grotendeels hersteld. Er ging zelfs een niet eerder vertoond aantal containers door de haven.

null Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De overslag van grondstoffen en goederen steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 5,8 procent ten opzichte van een jaar terug. ‘Het is bemoedigend om te zien dat het totale overslagvolume kwartaal op kwartaal toeneemt’, zegt topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam. ‘Dat betekent evenwel niet dat de Rotterdamse haven de coronadip van vorig jaar al helemaal heeft goedgemaakt.’

De ruim 231 miljoen ton die in Rotterdam in het eerste halfjaar werd verwerkt, ligt zo’n 13 miljoen ton boven de hoeveelheid goederen die in de eerste helft van 2020 werden overgeslagen. Maar het niveau van 2019, pre-corona, is nog niet geëvenaard: dat lag op 241 miljoen ton.

De Rotterdamse haven, een belangrijke graadmeter voor het economische welzijn van de Nederlandse economie, veerde op dankzij het aantrekken van de wereldhandel. Die liep vorig jaar zware klappen op toen fabrieken én grenzen dichtgingen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Of het het herstel blijvend is, durft het Havenbedrijf niet te zeggen. Veel hangt af van hoe de pandemie verder verloopt. ‘Per saldo verwachten wij dat de groei van het overslagvolume in de tweede helft van 2021 aanhoudt.’

Kolenopleving

De sterkste groei was te vinden in de aanvoer van ijzererts en schroot, met ruim 34 procent, en die van steenkool, met bijna 36 procent. Beide ontwikkelingen zijn te danken aan een forse opleving van de Duitse staalindustrie, die profiteert van een aantrekkende vraag. Hierdoor steeg ook de vraag naar cokeskolen voor hoogovens.

Daarnaast was er meer vraag naar kolen voor de opwekking van elektriciteit. Tegenvallende windopbrensten en een hogere gasprijs leidden ertoe dat centrales meer kolen verstookten, ondanks de gestegen prijs voor de emissierechten van CO2.

Het lijkt erop dat de opleving van kolen tijdelijk is, want de aanvoer loopt al jaren terug. ‘De invoer is tussen 2015 en 2020 met 44 procent afgenomen’, zegt Castelein. ‘Daarvan blijft 10 procent in Nederland, 90 procent gaat naar het buitenland en 60 procent gaat naar de staalindustrie.’

null Beeld

Ever Given

Toen vorig jaar de coronacrisis losbrak bleek hoe sterk Nederland net als de rest van Europa en het westen afhankelijk is geworden van de aanvoer van goederen uit vooral Azië. Europese bedrijven zijn sindsdien gaan bekijken of ze de productie niet meer naar het continent moeten terughalen. Daar kwam in maart de opstopping bij van het Suezkanaal, toen daar het megacontainerschip Ever Given op drift raakte en zes dagen lang de doorgang blokkeerde.

Castelein denkt niet dat de productieverplaatsing zo’n vaart gaat nemen. ‘Er is een kortetermijnprobleem: waar zijn de goederen? Waar is de vraag? Hoe krijg je spullen van A naar B? Dit zie je terug in de prijzen. Waar een container uit China twee jaar geleden minder dan 2.000 euro kostte, betaal je nu 12.000 euro. Als je in de tuinmeubelen zit en je moet dit verschil terugverdienen in je marge, dan heb je een probleem denk ik. Dat kan een neerwaarts effect hebben op de hoeveelheid goederen die naar Rotterdam komt.’

‘Maar die toestand duurt hooguit nog een paar maanden. Een vraag voor de langere termijn is wel: vinden we als samenleving dat we te afhankelijk zijn? Is het goed dat je voor al je medicijnen afhankelijk bent van India? Moet je voor mondkapjes leunen op China?’

Overigens wordt de Ever Given volgende week in de Rotterdamse haven verwacht – met tuinmeubelen en ruim drie maanden vertraging.

Meer over