De OndernemingFuture Current

Met een app maakt Future Current het laden van e-auto's goedkoper en groener

Beeld Sabine van Wechem

Met Laadje, een app van het jonge bedrijf Future Current, kun je aangeven in hoeverre de accu van je elektrische auto gevuld moet zijn als je ’s ochtends wilt vertrekken. Zo maak je handig gebruik van de variabele energieprijzen.

Techreuzen vinden hun oorsprong vaak in schuurtjes, zolderkamers of kelders, waar iemand met een goed idee en een laptop of soldeerbout aan de slag ging. Misschien dat hier aan deze werf aan de schilderachtige Utrechtse Oudegracht ook de kiem is gelegd voor zo’n succesverhaal. Hier werken Otto Barten en Folkert Niewijk aan de groei van Future Current, een platform dat vraag en aanbod van groene stroom bij elkaar moet brengen.

Hun idee lijkt op het eerste gezicht weinig revolutionair: gebruik elektrische auto’s om slimmer te laden. Daarover is in elektrische kringen veel te doen. Het komt erop neer dat elektrische auto’s – grootverbruikers van stroom – pas gaan laden als er in de rest van het land minder stroom wordt gebruikt.

Dus niet als Nederland ’s avonds om 6 uur thuiskomt, gaat koken op de inductieplaat en in de winter het licht aandoet. Beter is het even te wachten tot 10 uur ’s avonds of middernacht, als Nederland op één oor ligt en de meeste kantoren leeg zijn. Dan is de vraag laag en wordt het stroomnet minder belast als e-auto’s gaan laden. Slim.

Er bestaan al apps en laadpalen die rekening houden met de drukte op het stroomnet. Er zijn ook aanbieders die kijken naar de hoeveelheid beschikbare groene stroom en dan gaan laden. Ook Slim.

Maar het kan slimmer, dachten Barten en Niewijk, die elkaar kennen van hun studententijd in Groningen. Nu worden met slim laden vooral netbeheerders en elektriciteitsbedrijven geholpen. Want wie slim laadt, ontlast niet alleen het net, maar gebruikt ongemerkt stroom die veel goedkoper is. Dat zit zo: als het hard waait en de zon schijnt, is in Nederland en omliggende landen al snel sprake van een stroomoverschot. Zeker afgelopen maanden was het aanbod zo groot en de vraag zo gering dat af en toe sprake was van negatieve stroomprijzen. Dit betekent dat stroomproducenten soms moesten betalen om hun elektriciteit op het net kwijt te kunnen.

Dit fenomeen gaan we steeds vaker zien, zegt Barten, die eerder voor energiereus Vattenfall werkte aan scenario’s voor de energietransitie. ‘Over tien jaar weten we: als er veel wind of zon is, is er genoeg stroom om Nederland op te laten draaien.’

Omdat producenten liever niet betalen voor de stroom die ze kwijt willen, dreigen delen van parken soms afgeschakeld te worden. Dat is zonde. Beter is het die stroom ergens op te slaan, en dan liefst in grote hoeveelheden. Als er rond 2030 een miljoen e-auto’s in Nederland zijn, ontstaat een theoretische opslagcapaciteit van 50 gigawattuur; een enorme spons voor elektriciteit, die energiebedrijven graag willen gebruiken.

Aardig bedacht door die stroomproducenten, maar alle voordeel is nu voor hen – en voor het klimaat. Slim laden kan echt een grote vlucht nemen als een deel van het voordeel naar de automobilist gaat, denken Barten en Nieuwijk.

Otto Barten (links) en Folkert Niewijk zijn de oprichters van Future Current, een platform dat vraag en aanbod van groene stroom bij elkaar moet brengen.Beeld Sabine van Wechem

Helaas is er een belangrijke belemmering: veruit de meeste Nederlanders betalen nu een vaste prijs per kilowattuur. ‘Dat is handig’, zegt Niewijk, ‘want dan weet je waar je aan toe bent.’ Maar wie een e-auto aanschaft en thuis laadt, kan misschien beter overstappen op een variabele stroomprijs: een prijs die hoog is bij weinig aanbod en laag bij overschotten. Grootverbruikers betalen allang een variabel tarief en handelen in stroom op de zogenoemde spotmarkt. Particulieren konden daar tot voor kort niet terecht, maar inmiddels kent Nederland drie aanbieders die consumenten wel toegang geven tot variabele stroommarkt: Nieuwe Stroom, Energy Zero en Mijndomein Energie.

Alle ingrediënten zijn er dus. Nu alleen nog een app die goedkoop opladen automatiseert: voilà, daar is Laadje. Met de app die Barten en Niewijk hebben ontwikkeld, kunnen gebruikers per weekdag aangeven in hoeverre de accu gevuld moet zijn als ze ’s ochtends willen vertrekken. Gebruikers betalen, zolang ze aan huis opladen, de stroomprijs die op dat moment geldt. Gemiddeld betaalt een klant die slim laadt met variabele prijzen 17 cent per kilowattuur, tegen ongeveer 21 cent bij een vast contract, zegt Barten. ‘Per jaar kun je bijna een kwart op stroomkosten besparen’, zegt hij. Bij een e-auto die 15 duizend kilometer per jaar rijdt, scheelt dat ongeveer 150 euro.

Laadje ondersteunt nu alleen Tesla’s. Dit komt doordat auto’s van dit merk een zogeheten application programming interface (API) hebben waarmee ontwikkelaars software kunnen ontwikkelen die flexibel laden mogelijk maakt. Ook de Renault Zoe en de Jaguar i-Pace hebben een API, maar omdat Tesla’s marktaandeel in Nederland met vijftigduizend auto’s veruit het grootst is, hebben Barten en Niewijk zich eerst op dit merk gestort, de andere volgen nog.

Echt aardig wordt het pas als e-auto’s ook stroom kunnen terugleveren aan het net. Dan kan de eigenaar echt handelen in stroom en vanuit de auto elektriciteit leveren op momenten dat de vraag groot is en het aanbod beperkt. Tesla ondersteunt terugleveren nog niet, hoewel alle voorbereidingen zijn getroffen. ‘De reden is vermoedelijk het aantal laadcycli dat een accu heeft’, zegt Niewijk. Als klanten vaak tussen ritten opladen en ontladen, gaat de accu mogelijk minder kilometers mee dan beloofd. Dat wordt anders als Tesla een nieuw type accu op de markt brengt, dat minstens anderhalf miljoen kilometer meegaat. Dan maakt een paar keer extra laden en ontladen niet uit.

Het verdienmodel van Laadje bestaat uit een maandelijks bedrag dat de drie stroomleveranciers betalen voor klanten die via het bedrijf van Barten en Niewijk zijn binnengekomen. Nu is dat, vier weken na de lancering en met slechts vijftig klanten, nog zeer beperkt. Volgend jaar moet de omzet groeien naar enkele tienduizenden euro’s.

De hoop is gevestigd op de toekomst. ‘We bevinden ons op het snijvlak van drie ontwikkelingen die waarschijnlijk exponentieel gaan groeien’, zegt Barten: het aantal e-auto’s, het aanbod van duurzame stroom en internationale groei. Beide ondernemers willen met hun platform, dat uit eigen middelen is gefinancierd, een soort Booking.com voor de flexibele stroommarkt worden. ‘We richten ons echt op de consument’, zegt Barten.

De mannen zijn niet bang dat iemand anders ervandoor gaat met het eenvoudige idee dat aan de app ten grondslag ligt. Barten: ‘Zolang je vooroploopt en de grootste bent, zit je goed.’

Onderneming: Future Current
Product: Laadje, een app om tegen spotmarktprijzen e-auto’s te laden
Aantal werknemers: 2
Omzet: nu nauwelijks, volgend jaar enkele tienduizenden euro’s

Meer over