Met de ov-chipkaart de metro in: check uit

De Amsterdamse metro stapt donderdag over op de ov-chipkaart. Vijf zaken die reizigers in ieder geval moeten weten (met video).

Van onze verslaggever Ayolt de Groot

Vanaf vandaag kan het in de Amsterdamse metro niet meer: reizen met de vertrouwde strippenkaart. Nadat eerder de metro in Rotterdam al definitief overschakelde, kan nu ook in de Amsterdamse ondergrondse alleen nog maar met de ov-chipkaart worden ‘ingecheckt’.

Vijf zaken die reizigers in ieder geval moeten weten.

Gemiddelde reiskosten

Gemiddeld genomen, gaat de reiziger er niet op achteruit, is de geruststellende claim. Toch kan het zo zijn dat hij meer voor zijn reis gaat betalen. Het gemiddelde waarover de vervoersbedrijven praten, heeft namelijk betrekking op het collectief, niet op het individu. Een reiziger kan dus de pech hebben dat hij juist aan de verkeerde kant van dit collectieve gemiddelde zit.

Betalen per kilometer kan bijvoorbeeld nadelig uitpakken voor iemand die over de volle breedte van een zone reist.

Nu hoeft dan slechts één zone te worden afgestempeld (97 cent). Met de ov-chipkaart betaalt iemand het starttarief (75 cent) plus 10 cent voor iedere gereisde kilometer.

Daar staat tegenover dat korte reizen van de ene kant van de zonegrens naar de andere voordeliger worden. Stel dat dit een afstand is van 1 kilometer. Eerst moesten hiervoor twee zones worden afgestempeld. Kosten: 1 euro 94. Nu zijn de kosten slechts 85 cent: 75 voor het starttarief, 10 voor de gereisde kilometer.

Tekst loopt door onder video

]]>

Kilometertarief

De genoemde 10 cent per kilometer is het tarief dat geldt in de stadsregio Amsterdam. Want anders dan het starttarief, is het kilometertarief voor openbaar vervoer niet in alle regio’s gelijk. In Utrecht moet bijvoorbeeld 12 cent worden neergeteld, in Rotterdam 11,5 cent. Stadsregio’s en provincies mogen zelf hun kilometertarief vaststellen, omdat het verloop van de zones per regio sterk verschilt.

Reizen met kinderen

Reizen met kinderen kon voorheen gemakkelijk met één strippenkaart. Met de ov-chipkaart kan dit niet. Ieder kind (vanaf 4 jaar) reist op zijn eigen kaart. Kinderen kunnen nog steeds met korting reizen, al is dan wel een ov-chipkaart op naam nodig. Op een anonieme chipkaart is reizen met korting niet mogelijk. Ook 65-plussers zullen in plaats van een roze strippenkaart een persoonsgebonden chipkaart moeten aanvragen om met reductie te kunnen reizen.

Uitchecken

Vergeet vooral niet uit te checken. Wie in de haast van de spits vergeet om zijn kaart voor de lezer te houden, is in een klap 4 euro armer. Deze 4 euro is het instaptarief, dat bij het inchecken tijdelijk van de chipkaart wordt afgeschreven. Als borg, om zwartrijden te voorkomen.

Omleiding

Wie van halte A naar B rijdt, betaalt voor de afstand zoals deze in het systeem staat geregistreerd. Is er een onaangekondigde omleiding, dan hoeft er dus niet méér te worden betaald. Een ander verhaal is het bij aangekondigde omleidingen. Dan wordt de gereden afstand in rekening gebracht. Dat kan dus meer zijn. Of minder, zegt het GVB, als de omleiding korter is. In de praktijk zijn omleidingen meestal langer.

Ov-Chipkaart (ANP) Beeld
Ov-Chipkaart (ANP)
Meer over