NieuwsInvestering

Met 40 miljoen dollar wil fietsenmerk VanMoof uitbreiden en klachten voorkomen

De Nederlandse fietsenproducent VanMoof heeft 40 miljoen dollar (34 miljoen euro) opgehaald in een financieringsronde met Amerikaanse en Britse investeerders. Met het geld wil het bedrijf onder meer de kwaliteit en service verbeteren. 

VanMoof profileert zich als de Tesla onder de e-bikes.Beeld VanMoof

De investering volgt op een eerdere kapitaalinjectie van ruim 13 miljoen dollar in mei. Het snel groeiende fietsenmerk zegt het geld te gaan gebruiken voor onder meer productinnovatie en uitbreiding met nieuwe winkels in de Verenigde Staten.

VanMoof, dat zichzelf profileert als de Tesla onder de e-bikes, lijdt aan dezelfde problemen als waar de Amerikaanse e-autofabrikant mee kampte: gebrekkige service als gevolg van onstuimige groei. Groeipercentages die soms in de duizenden lopen, hebben ertoe geleid dat het bedrijf niet altijd kan leveren wat het belooft, blijkt uit klachten van klanten die soms maanden moeten wachten op hun fiets.

Ongeveer eenderde van de jongste kapitaalinjectie steekt de fietsfabrikant daarom in het verbeteren van de klantenservice en kwaliteit. VanMoof erkent dat die niet altijd op het gewenste niveau zijn. ‘Niet het meest sexy onderwerp wellicht, maar wel belangrijk’, aldus een woordvoerder.

Corona-effect

De fabrikant geeft geen directe verkoopcijfers, maar de omzet laat een onstuimige groei zien: die was in 2018 10 miljoen dollar, om dit jaar uit te komen op 100 miljoen. Het bedrijf zegt in de eerste vier maanden van 2020 meer fietsen te hebben verkocht dan in de vorige twee jaar samen.

Wat daarvan precies het corona-effect is, is lastig te zeggen, aldus de woordvoerder. ‘We hebben ook net een nieuw model gelanceerd dat het goed doet. Maar we zien overal ter wereld dat mensen sneller de fiets pakken en het OV mijden.’ Zeker buiten Nederland, is dat effect zichtbaar, aldus de fabrikant. In steden als Londen, New York en Berlijn wordt nu veel vaker gefietst.

Dat fietsen sinds corona in opmars is, bleek woensdag opnieuw. Toen maakte het stadsbestuur van Parijs bekend dat veel nieuwe fietspaden, inderhaast aangelegd tijdens de lockdown in de stad, permanent worden. Ongeveer vijftig kilometer autorijstroken blijft nu voorgoed fietspad.

Ingedut 

Wat betreft innovatie heeft VanMoof de wat ingedutte fietswereld opgeschud, net als Tesla ooit deed met de autobranche. Wie bijvoorbeeld een fiets van de Amsterdamse producent probeert te stelen, wordt via een beeldschermpje in het frame op een doodshoofd getrakteerd. Via de ingebouwde gps-zender en een app moet de rechtmatige eigenaar zijn gestolen fiets kunnen volgen en terugvinden.

In pr-opzicht profileert het Amsterdamse bedrijf  zich ook als luis in de pels: afgelopen voorjaar werd een commercial in Frankrijk in de ban gedaan, waarin een smeltende sportauto figureert. Boodschap: het is gedaan met de automobiel, de fiets neemt het over in de stad. Dat ging de Franse toezichthouder te ver en wegens ‘het in diskrediet brengen van de auto-industrie’ werd de advertentie verboden. Gevolg: een heerlijke stroom gratis publiciteit.

Waar de wereldwijde auto-industrie door de pandemie wekenlang op slot moest, zegt de fabrikant weinig last te hebben gehad van productie-onderbrekingen door corona. Veel onderdelen worden geproduceerd in Taiwan, dat relatief buiten schot bleef. Inmiddels lopen de levertijden van sommige onderdelen wel op. VanMoof assembleert de fietsen op het continent waar ze worden verkocht.

Met de investering van 40 miljoen dollar wil VanMoof volgend jaar ook uitbreiden in diverse Amerikaanse steden. Op het verlanglijstje staan onder meer Portland en Chicago. Fietsen werd in de Verenigde Staten lange tijd gezien als een sport en niet als manier om je te verplaatsen. Inmiddels – ook als gevolg van corona - stappen ook Amerikaanse stedelingen over van het openbaar vervoer op de fiets, en daarvan wil de fietsenmaker verder profiteren.

Meer over de Nederlandse fietsinnovator VanMoof

Test: De VanMoof S3 oogt vertrouwd, maar is nog net iets beter dan zijn voorganger.

Profiel: Wat begon met Taiwanese vouwfietsjes is uitgegroeid tot een internationaal fietsenimperium. VanMoof ontwerpt geen ‘duffe’ tweewielers, maar strakke urban bikes opgetuigd met nieuwe technologieën.

Klachten zijn er ook: ‘Die kekke VanMoof-fietsen houden het maar kort vol, zo kom je wel aan een jaaromzet van 10 miljoen euro’, klaagde een lezer in 2017

Meer over