Megadeal in gamewereld: 5,4 miljard voor Candy Crush

Uitgever van games Activision Blizzard neemt King Digital Entertainment, de maker van het populaire spelletje Candy Crush, over. Met de overname is een bedrag van 5,9 miljard dollar (omgerekend 5,4 miljard euro) gemoeid. Beide partijen hopen dat de overname in het voorjaar van 2016 afgerond kan worden.

Een screenshot van Candy Crush. Beeld afp
Een screenshot van Candy Crush.Beeld afp

King, gestationeerd in Dublin, heeft naar eigen zeggen 474 miljoen maandelijkse gebruikers. Het bedrijf bestaat sinds 2002 en maakte furore met de game Candy Crush, te spelen op de smartphone. Hun spellen werken veelal volgens een zogenaamd 'freemium'-model, waarbij het spelen in eerste instantie gratis is, maar later betaald moet worden om verder te komen. Activision benadrukt dat King zelfstandig zal blijven opereren.

Activision is één van de grootste spellenmakers ter wereld en bekend van onder meer games als Call of Duty en World of Warcraft. Het bedrijf betaalt een bedrag van 18 dollar per aandeel. Met de overname wordt Activision in één klap de grootste speler op de mobiele gamemarkt. Er zijn straks ruim een half miljard gebruikers in 196 landen van de mobiele games van het nieuwe conglomeraat. Activision verwacht dit jaar een omzet van 32,7 miljard te draaien.

Kritiek
Critici noemen het bedrag dat wordt betaald voor een ontwikkelaar met slechts één echte hit, veel te hoog. King teert al enkele jaren voornamelijk om het succes van Candy Crush, en heeft dit succes nog niet weten te evenaren met andere spelletjes.

Beide directies zijn al akkoord met de overname, maar wachten nog op goedkeuring van de Ierse marktautoriteit.

null Beeld anp
Beeld anp
Call of Duty, uitgegeven door Activision. Beeld afp
Call of Duty, uitgegeven door Activision.Beeld afp
Meer over