Máxima als merk

Gebruikte merknaam kopen? De eigenaar van de merknaam Máxima biedt haar sinds gisteren te koop aan voor 500 duizend euro, de prijs van een gloednieuwe Rolls-Royce Phantom 4-deurs....

Er wás al een Máxima-parfum. Dat bracht de merknaamhouder, de Haagse ondernemer annex uitvinder Ruud Muller, samen met Koninklijke Sanders op de markt. Story-verslaafden kunnen ergens nog zo'n flesje hebben staan, want die kregen het een paar jaar geleden cadeau bij een abonnement op het roddelblad. Bovendien kwam Muller al samen met juweliersketen Siebel met Máxima-sieraden.

Maar nu wil hij af van de merknaam, die hij al bij het eerste gescharrel van prins Willem-Alexander met de Argentijnse in 1999 registreerde bij het Benelux Merkenbureau (voor 700 euro). Omdat het merk niet van de grond kwam? 'Nee, het bleek geen echte kassakraker', zegt Bas Kist, directeur van het Amsterdamse merkenbureau Shieldmark, dat optreedt als makelaar voor Muller. 'Hij ziet wel potentie voor het merk. Maar het ontbreekt hem als eenmanszaak aan middelen om erin te investeren.' Want Muller registreerde de naam Máxima (voor parfum, kleding en sieraden) destijds niet als merknaamkaper voor een snelle winst, verzekert Kist.

Kist, die toevallig met Muller in contact kwam, zag in de merknaam Máxima een mooie aanleiding voor een mediastuntje rond Shieldmarks nieuwe website MerkenTeKoop.nl. Zeg maar de Funda.nl voor merken. Over enkele dagen zet Shieldmark daar nog meer merken te koop die bedrijven over hebben, maar die wel geregistreerd zijn.

Kist wist zijn geduld te bewaren tot 2 februari, de derde trouwdag van Willem-Alexander en Máxima. En mikte raak, want zijn wakker gekuste merknaam haalde dinsdag prompt talloze nieuwssites. En bij de RVD klaagt woordvoerder Hans Krant over de 'hele rij bellers'. Die allemaal dezelfde koele reactie hoorden: 'De RVD onderneemt geen actie. Iemand die een merk heeft gedeponeerd, mag dat ook weer verkopen.'

Er zijn ook Máxima-tienerpoppen, Máxima-reizen en Máxima-afslankmiddelen.

Meer over