Massaal omvlaggen leidt tot dreigend tekort aan kapiteins

Het maritiem beleid van minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat dreigt aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Met behulp van fiscale voordelen is in 1995 begonnen met het terughalen van schepen die voorheen onder buitenlandse vlag voeren....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Dit werd donderdag bekendgemaakt tijdens de maritieme beurs Europort 97. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders heeft berekend dat er sinds de start van het nieuwe beleid ongeveer zeventig schepen onder Nederlandse vlag zijn gebracht.

Er zijn al rederijen die het invlaggen voor onbepaalde tijd moeten uitstellen omdat er geen kapiteins te vinden zijn. Het is een wettelijk voorschrift dat een schip dat vaart onder een Nederlandse vlag en Nederlandse kapitein moet hebben.

B. Steennis, opleidingcoördinator bij de Hogere Zeevaartschool in Amsterdam betwijfelt of de negen maritieme opleidingen in Nederland in de toekomst genoeg gekwalificeerd personeel kunnen leveren: 'Als je dit terugkoppelt naar het onderwijs is het de vraag of dat gaat lukken.'

Niet alleen het succes van het invlaggen zorgt volgens Steennis voor personeelsproblemen, ook voorziet hij een sterke groei van het aantal zeeschepen door nieuwbouw. 'Alle 25 reders waarmee wij nauw contact onderhouden zijn aan het uitbreiden. Trek je dat door, dan voorzie ik een groei van rond de 20 procent.'

Ook de overheid heeft deze opleving bemerkt en is vorig jaar gestart met de campagne Je toekomst ligt in het water om jongeren voor de scheepvaart te interesseren. Volgens het ministerie zijn er al twaalfduizend aanvragen voor extra informatie binnengekomen.

Bovendien signaleert het ministerie een lichte stijging van het aantal studenten. Steennis heeft ook het effect van de campagne bemerkt. 'Maar het heeft niet geleid tot meer studenten. Wel krijgen we betere studenten die weten waar ze aan toe zijn.'

Het overige scheepvaartpersoneel kan ook in het buitenland geworven worden. Toch geven nog veel rederijen de voorkeur aan personeel uit eigen land. Steennis: 'Nu roepen de rederijen nog: wij willen Nederlandse officieren. Maar ik weet niet hoe dat over vier jaar zal zijn.' Hij verwacht dat de rederijen automatisch zullen uitkijken naar buitenlands personeel bij een tekort in Nederland.

Als gevolg van het nieuwe beleid zal de werkgelegenheid binnen de scheepvaart tot 2010 groeien met ruim twintigduizend arbeidsplaatsen. Daarvan zal 95 procent aan wal ontstaan, zo blijkt uit het onderzoek De toekomst van de Nederlandse Zeescheepvaart dat in 1994 werd gepubliceerd.

Meer over