Management NS vooral oorzaak vertragingen

Niet het spoornet, maar de NS zélf is de oorzaak van het overgrote deel van de treinvertragingen. Dat blijkt uit een brief van minister Netelenbos van Verkeer aan de Tweede Kamer....

Bij de presentatie van de jaarcijfers in maart gaf bestuursvoorzitter R. den Besten nog de schuld aan 'het uitgewoonde spoorwegnet'. De NS moet beter presteren, vond Den Besten. Om dat te bereiken, trok hij jaarlijks 50 miljoen gulden extra uit.

Vorig jaar had hij het ook al over een dieptepunt gehad. Gemiddeld reed toen slechts 83 procent van de treinen op tijd. 'Maar dit jaar gaat het een stuk beter', aldus de NS. 'In de eerste acht maanden reed 87 procent van de treinen op tijd.'

Dat is nog altijd niet de 92 procent die de NS zich in het jaar 2000 ten doel heeft gesteld. Die doelstelling is onhaalbaar, aldus minister Netelenbos. In haar brief kapittelt ze de spoorwegen over hun slechte prestaties.

De minister vindt punctualiteit van groot belang omdat ze veel mensen uit de auto in de trein wil krijgen. De lichte verbetering schrijft Netelenbos toe aan de minder strakke dienstregeling: er is meer reservetijd ingebouwd. Ook zijn er nieuwe verbindingen gereedgekomen en wordt er tijdens de spits minder ontkoppeld en gerangeerd.

De meeste vertragingen doen zich voor op de trajecten

Rotterdam/Den Haag - Groningen/Leeuwarden, Amsterdam - Enschede, Utrecht - Arnhem en Utrecht - Den Bosch. Daar zou in de nabije toekomst het traject Amsterdam-Utrecht bij kunnen komen, een van de drukste spoorverbindingen van Nederland.

Dat is dan juist het gevolg van een verbouwing die het nijpende capaciteitsgebrek op dat traject moet oplossen. Netelenbos stelde gisteren ruim achthonderd miljoen gulden beschikbaar voor spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Utrecht.

Ook moet het spoor geschikt worden gemaakt om er hogesnelheidstreinen (de HSL-Oost) over te laten rijden. De werkzaamheden tussen Amsterdam en Utrecht zullen enige jaren duren.

Meer over