Man van Sense and Simplicity vertrekt bij Philips

amsterdam Bestuurslid Andrea Ragnetti stapt op bij Philips. Op 1 september legt hij zijn werk neer, naar eigen zeggen om een pauze te nemen na jaren van hard werken....

Het vertrek van Ragnetti heeft volgens Philips niets te maken een eventuele strijd om de opvolging van Gerard Kleisterlee. De bestuursvoorzitter van Philips treedt naar alle waarschijnlijkheid begin volgend jaar af.

‘Divisiedirecteuren zijn voor de handliggende opvolgers’, zegt Peter Olofsen, analist bij Kepler Securities, ‘Maar Ragnetti is wel heel erg een marketingman. Als bestuursvoorzitter moet je van meer dingen verstand hebben, zoals van financiën en technologie.’

Ragnetti (1960), afkomstig van Telecom Italia, kreeg in januari 2003 de opdracht Philips van een duidelijke identiteit te voorzien. Het elektronicaconcern had een versnipperde uitstraling, met in elk land een ander imago. ‘Hij was de eerste cmo, Chief Marketing Officer’, zegt Andy Mosmans, directeur van reclamebureau Ara, die lange tijd bij Philips werkte.

In 2004 had Ragnetti zijn slogan gevonden: Sense & Simplicity. De producten van Philips moesten de zinnen, senses, prikkelen en eenvoudig, simple, in het gebruik zijn. Het koffieapparaat Senseo, dat in 2001 op de markt was gebracht, was een ideaal symbool voor de nieuwe ondernemingsfilosofie. Elke afdeling moest met zijn eigen Senseo komen. Tv-makers kwamen met Ambi-light, een tv waarbij de muur erachter de dominante kleur overneemt, dat alles om de zintuigen nog meer te prikkelen.

Mosmans heeft nog een mooi voorbeeld. ‘Kinderen vonden het nooit leuk als ze door een scanner moesten en ze vonden het moeilijk om stil te liggen. Daarom heeft Philips in het plafond een schermpje gebouwd waarop een film wordt vertoond van een zeepaardje. Net op het moment dat dat onder water gaat, moeten de kinderen hun adem inhouden. Een typisch voorbeeld van Sense.’

Meer over