columnpeter de waard

Mag er geen ‘kwartje van Rutte’ op de benzineprijs?

null Beeld

Als premier is Wim Kok al in de vergeetboeken beland, maar zijn naam zal voor eeuwig verbonden blijven aan het roemruchte Kwartje van Kok.

In 1991 legde hij als minister van Financiën een extra kwartje (toen nog van de gulden) op de benzineaccijns om de begroting op orde te krijgen. Hij zei tegen de machtige autolobby dat het een tijdelijke maatregel was, maar ook in die tijd waren politici niet te vertrouwen.

Er zou veel voor te zeggen zijn er dit keer weer een kwartje bij te doen: een eurokwartje in dit geval. Niet vanwege de begrotingstekorten - die doen er niet meer toe - maar vanwege de duurzaamheid. Noem het tijdelijk - Rutte is een leugentje om bestwil toevertrouwd - maar maak het permanent.

Eigenlijk is benzine nog veel te goedkoop. Nu zijn alle Nederlanders het daar niet mee eens, onder wie de pomphouders aan de grens. En ook de Nederlanders die op de PVV stemmen, moeten er niets van weten. Deze week riep de partij van Wilders bij monde van kamerlid Edgar Mulder op de radio nog op de benzineprijs juist met minimaal 30 cent te verlagen, omdat die boven de 2 euro per liter is gestegen en onbetaalbaar is geworden. En daarvan gaat liefst 1,17 euro naar de fiscus.

Maar in de praktijk laten Nederlanders zien dat ze benzine nog steeds heel betaalbaar vinden. Vorig jaar werden er voor het eerst minder elektrische auto’s verkocht en juist weer meer hybride modellen, zo bleek deze week uit onderzoek van ING. Het maakt mensen weinig uit of ze benzine tanken, of hun auto aan het stopcontact opladen. De extra subsidies voor stimulering van elektrisch rijden wegen blijkbaar niet op tegen de kosten van benzine.

Als automobilisten bereid zijn 2 euro voor een liter benzine te betalen, zullen ze ook 2,25 euro betalen. Daarnaast is de auto door het thuiswerken vaak niet meer nodig om te forensen. De heilige koe is vooral een vrijetijdsspeeltje, bestemd voor recreatief toeren zoals uitjes en het bezoek aan vrienden en familieleden. Met zo’n kwartje extra op een liter wordt de vervuiler aangepakt en mensen die toch willen rijden, worden gestimuleerd naar elektrisch over te schakelen.

Het probleem van de pomphouders aan de grens is op te lossen. De Nederlandse regering kan afspraken maken met de Duitsers en de Belgen. Het lijkt erop dat na de verkiezingen van deze herfst de Grünen deel zullen gaan uitmaken van een nieuwe Duitse regering. Die zullen best voor een Duits eurokwartje voelen. De nieuwe coalitie zou twee vliegen in één klap slaan: behalve minder CO2-uitstoot is het ook een extra stimulans voor de Duitse auto-industrie om over te schakelen op de productie van elektrische vehikels. Dat werd deze week in de Volkskrant zelfs de redding van de Duitse auto-industrie genoemd.

Als Mark Rutte over drie decennia niet vergeten wil zijn, zou hij zijn naam er eeuwigheidswaarde mee kunnen geven. Het Kwartje van Kok staat zelfs in Wikipedia.

Meer over