Luchtvrachtsector van wereldwijd kartel verdacht

Het internationale onderzoek naar verboden prijsafspraken in de luchtvrachtsector heeft zich uitgebreid naar vrijwel alle grote luchtvrachtmaatschappijen ter wereld. Woensdag zijn invallen gedaan bij de kantoren van Singapore Airlines, Japan Airlines, Cathay Pacific, Korean Air, American Airlines en United Airlines....

Van onze verslaggever Harry van Gelder

Dinsdag werd bekend dat de Europese en Amerikaanse kartelautoriteiten een aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France-KLM, verdenken van illegale prijsafspraken.

Behalve bij Air France-KLM zijn ook bij British Airways, Lufthansa en het Scandinavische SAS invallen gedaan. De vrachtterminals van Air France-KLM en Northwest Airlines in Chicago werden dinsdag binnengevallen door de Amerikaanse FBI.

‘We zijn verrast omdat dit een zeer zware procedure is’, zei vicepresident Marc Boudier van Air France Cargo, onderdeel van Air France-KLM. Beide fusiepartners hebben afgelopen jaar hun vrachtdivisies samengevoegd. De nieuwe vrachtpoot staat onder leiding van de Nederlander Michael Wisbrun en is in omzet de grootste ter wereld.

De topmannen uit de internationale luchtvracht zijn momenteel bijeen op een congres in Sjanghai.

Het wereldwijde onderzoek heeft betrekking op onder meer de brandstof- en veiligheidstoeslagen. Sinds 1999 mogen die toeslagen worden geheven. Na de aanslagen van 11 september 2001 en de hoog oplopende olieprijzen zijn ze enorm gestegen.

De verladers zeggen al jaren moeite te hebben met de extra heffingen, omdat ze niet doorzichtig genoeg zijn. ‘De verhogingen zijn gebaseerd op de olieprijzen op de spotmarkten. Maar zijn dat ook de inkoopprijzen die de luchtvaartmaatschappijen betalen?’, vraagt beleidsmedewerkster Annemarie van Dongen van de EVO zich af.

Ze wijst erop dat veel oliemaatschappijen hun olie hedgen. Dat wil zeggen dat ze zich met behulp van termijncontracten indekken tegen plotselingen prijsstijgingen.

De verladersorganisatie is blij dat er een onderzoek komt naar eventuele illegale prijsafspraken. ‘De maatschappijen volgen elkaar, dat is wel duidelijk, maar of ze verboden prijsafspraken maken of gewoon legaal de marktleider volgen, weten we niet’, aldus Van Dongen.

De EVO vindt dat de verhoudingen tussen de vrachtprijs en de heffingen zoek zijn. Volgens de verladersorganisatie kost een kilo vracht ongeveer twee euro, daarbovenop komt dan ongeveer vijftig cent voor de compensatie van de gestegen olieprijzen en vijftien cent voor de toegenomen veiligheidskosten.

Een probleem voor de verladers is dat wel de vrachtprijs, maar niet de toeslagen onderhandelbaar zijn. Daardoor bestaat de indruk dat de internationale luchtvrachtsector geld overhoudt aan de heffingen.

Een onlangs geopende kliklijn, waarbij concurrenten en klanten hun beklag kunnen doen over illegale praktijken in de luchtvracht, zou de bron zijn van de actie.

Meer over