Nieuws

Lockdown en dichte winkel bezorgen PostNL meer geld in het laatje

PostNL heeft vorig jaar volop geprofiteerd van de coronacrisis, die consumenten weghield uit winkels en dwong tot meer onlinebestellingen. De omzet steeg met ruim 400 miljoen naar 3,25 miljard euro, maakte het bedrijf maandag bekend.

Pakketbezorging van Postnl. Beeld Hollandse Hoogte
Pakketbezorging van Postnl.Beeld Hollandse Hoogte

De winst na aftrek van belastingen en rente verdubbelde bijna, van 135 miljoen in 2019 naar 245 miljoen vorig jaar.

De groei van de omzet met 400 miljoen kwam voor driekwart voor rekening van de pakketdivisie van het bedrijf, die in het vierde kwartaal bijna 30 procent meer pakketjes door haar handen zag gaan dan een jaar eerder. Er waren in december zelfs dagen dat PostNL 1,7 miljoen zendingen verwerkte. Over heel 2020 werd een recordaantal van 337 miljoen pakketten bezorgd.

Verdiende PostNL vorig jaar vrijwel evenveel aan de pakketpost als aan de brievenpost, te weten 1,6 miljard euro, de pakketdivisie nam een voorsprong van 300 miljoen. Het waren vooral kleine en middelgrote webwinkels die vaker een beroep deden op de ‘witte busjes’.

Aan de gewone postbezorging verdiende PostNL 100 miljoen euro meer. Dat was onder meer te danken aan een stijging van de kerst- en nieuwjaarsgroeten op papier. Maar de gewone post is al jaren op zijn retour, vanwege de opkomst van communicatiemiddelen die geen postzegel vereisen. Over het hele jaar gezien daalde de hoeveelheid post die door de brievenbus kan, dit keer met 10 procent. Het zijn vooral bedrijven die minder post versturen: denk aan alle facturen en rekeningafschriften die niet meer in een enveloppe worden gedaan.

Voor het komend jaar is PostNL gematigd optimistisch gestemd. De coronapandemie is voorlopig nog niet uitgewoed en zal de vraag naar pakketbezorging op peil houden. In januari zei PostNL nog te verwachten dat de nettowinst op meer dan 185 miljoen zou uitkomen. Die prognose is maandag opgeschroefd naar 200 tot 300 miljoen, omdat de pakkettenstroom nog lang niet is opgedroogd.

Maar de post- en pakketbezorger houdt een slag om de arm. ‘Voor 2021 moeten we er rekening mee houden dat de onzekerheid over de impact van covid-19 blijft’, zegt bestuursvoorzitter Herna Verhagen in een toelichting op de kwartaal- en jaarcijfers. Het is onder meer onduidelijk of de groei van het online shoppen structureel is, of dat de consument toch weer massaal gaat winkelen zodra dat weer mag van kabinet en OMT. De afgelopen weken mocht de middenstand de deur al op een kier zetten, eerst met ‘click & collect’ en nu met winkelen op afspraak.

In de toelichting op de cijfers zegt PostNL dat het ‘de toonaangevende bezorger wil worden in, vanuit en naar de Benelux’. De laatste jaren is het bedrijf internationaal alleen maar gekrompen. In 2019 werd Postcon afgestoten, een van de grootste aanbieders in Duitsland. In november meldde PostNL dat het zijn belang in de voormalige Italiaanse dochter Nexive heeft verkocht. Nexive is de tweede post- en pakketbezorger van Italië. De verkoop zou begin 2021 worden afgerond. In Luxemburg heeft PostNL geen activiteiten: het bedrijf bedient alleen nog klanten in de de eerste vier letters van deze drielandenunie.

Voor beleggers had PostNL goed nieuws: het gaat voor het eerst in lange tijd weer dividend uitkeren, 28 cent per aandeel. Ook in de komende twee jaar ligt een winstuitkering in het verschiet, van zelfs 1 cent per aandeel hoger. Die bekendmaking viel in goede aarde op de Amsterdamse effectenbeurs: de koers ging direct na dat de beursgong geklonken had met 5 procent omhoog.

Bij de belangenvereniging van de zelfstandige pakketbezorgers is de stemming minder feestelijk. ‘De megawinst van PostNL is over onze rug geboekt’, stelt de BPVD. In de aanloop naar de feestdagen werd het pakkettarief voor consumenten met 0,25 eurocent verhoogd en dat voor onderaannemers juist verlaagd.

Meer over