Winnaar & verliezer

Lightyear-baas doet goede zaken, IT zorgt voor kopzorgen bij DeGiro

Lex Hoefsloot wint de week: de baas van Lightyear haalde een grote order binnen voor de One. De verliezer is Muhamad Chahrour: de nieuwe ceo heeft zijn handen vol aan DeGiro

Tjerk Gualthérie van Weezel
Lex Hoefsloot bij de presentatie van de Lightyear One in Katwijk. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Lex Hoefsloot bij de presentatie van de Lightyear One in Katwijk.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De winnaar

Met winnen had Lex Hoefsloot al de nodige ervaring. Als student maakte hij deel uit van het Eindhovense team dat tweemaal de World Solar Challenge door Australië won. Inmiddels rijgt Lightyear, de start-up die Hoefsloot met enkele mede-Solar Challenge-alumni oprichtte, ook successen aaneen. Het prototype van de Lightyear One, een volledig met zonnepanelen bedekte consumentenauto, wist afgelopen zomer op een gemiddeld zonnige dag in Duitsland een record neer te zetten. Ruim 710 kilometer legde de One af, op een accu die maar een fractie groter is dan die van de Volkswagen ID.3 of de Tesla 3. Van die afstand was bijna 40 kilometer te danken aan energie die tijdens de rit werd opgewekt. Komend jaar komt de 130 duizend euro kostende Lightyear One op de markt.

Inmiddels werkt het bedrijf hard aan een model dat aanzienlijk goedkoper moet zijn. Dat moet kunnen voor een prijs vanaf 30 duizend euro, is de verwachting. ‘Want hoe hoger de efficiëntie, hoe kleiner de benodigde accu, en de accu is het duurste onderdeel van een auto’, aldus Hoefsloot. De Lightyear Two kan naar verwachting in 2024 of 2025 de weg op. Deze week maakte Leaseplan bekend daar nu al naar uit te kijken, het heeft alvast vijfduizend Lightyear Two’s besteld.

Muhamad Chahrour Beeld DeGiro
Muhamad ChahrourBeeld DeGiro

De verliezer

Lang leek het niet op te kunnen bij de spotgoedkope online-broker DeGiro. Verveeld door corona en verleid door de stijgende beurzen, gingen via het bedrijf afgelopen anderhalf jaar honderdduizenden beginnende beleggers in aandelen. Het eigen aandeel steeg daarna van rond de 6 euro naar ruim 28 euro afgelopen zomer.

Maar inmiddels lijken veel van de pandemiebeleggers hun interesse alweer verloren te hebben en klinken er rondom DeGiro opvallend vaak kritische geluiden. Zo wil de AFM het bedrijf een boete opleggen wegens het niet tijdig melden van ongebruikelijk transacties. De Vereniging van Effectenbezitters is nijdig omdat DeGiro een ‘verkapte tariefverhoging’ verkoopt als een verbetering. En deze week onthulde Het Financieele Dagblad dat De Nederlandsche Bank zich zorgen maakt over de IT-risico’s die het bedrijf loopt. Vier anonieme ex-medewerkers vertelden de krant dat er bij DeGiro inderdaad beknibbeld is op IT. Zo groeide het systeem volgens de oud-werknemers uit tot ‘een bloemkool’: groot, log en kwetsbaar voor storingen en hacks.

Groeipijn bij DeGiro, zou je kunnen zeggen. Maar wel dure groeipijn, het Duitse moederbedrijf FlatexDeGiro, dat de DeGiro in 2019 overnam, heeft al zo’n 30 miljoen aan IT-kosten gespendeerd. De oorspronkelijke directie ruimde het veld en dit voorjaar trad de nieuwe ceo Muhamad ‘Mo’ Chahrour aan. Die zegt dat er inmiddels ‘goede progressie’ is geboekt met de IT. De grote vraag is alleen of het met zo’n bloemkool op je bord lukt om de kosten voor klanten laag te houden.

Meer over