Liever een treintje dan paar Reeboks

In het Verenigd Koninkrijk voert sportschoenenmerk Reebok een fraai gestyleerde reclamecampagne. In een van de full-colours staat Dennis Bergkamp vermomd als magazijnknecht in een kaaspakhuis....

Hoe fraai de foto ook is, de handgeschreven tekst, ondertekend door Dennis Bergkamp, cheese packer, Amsterdam, Holland, doet aan geschiedvervalsing. Dennis schrijft dat hij op zijn twaalfde verjaardag van zijn vader de keuze kreeg tussen een paar Reebok-voetbalschoenen en een nieuwe speelgoedtrein. 'I have never regretted taking the train set', schrijft Dennis the Menace.

In Groot-Brittannië is de campagne bruikbaar, daar zijn al sinds de jaren dertig de voetbalschoenen van Foster's (in 1958 omgedoopt in Reebok) in de handel. In Nederland zal de reclame op weerstand stuiten. In 1981, het jaar dat Bergkamp twaalf werd, waren er nog helemaal geen Reebok-schoenen in Nederland te koop. De jeugd moest het toen met Adidas, Puma en restantjes Quick doen.

Paul Westerink van Reebok Nederland geeft het historische foutje toe. 'Reebok kwam in Nederland in 1988 voor het eerst met voetbalschoenen op de markt.' Bergkamp speelde altijd op Cruyff Sports tot hij in 1993 een groot contract tekende met Reebok. De Britse campagne van het Amerikaanse merk zal in Nederland niet gebruikt worden.

Meer over