Nieuws

Lidl: reclame rond WK voetbal Qatar is ‘ongepast’

Lidl zet een streep door zijn reclamecampagne rondom het wereldkampioenschap voetbal in Qatar aankomende winter.

Redactie
Een vestiging van Lidl.  Beeld BELGA
Een vestiging van Lidl.Beeld BELGA

Volgens de Duitse supermarktketen is het ‘ongepast een reclamecampagne op te tuigen vanwege een optelsom aan factoren’, waaronder de mensenrechtenschendingen in het emiraat en de oorlog in Oekraïne. Met die verklaring bevestigt Lidl berichtgeving van het FD over de aanpassing van de reclamestrategie. Wel zal de supermarkt nog kortingsacties aanbieden die ‘toegespitst zijn op mensen die thuis voetbal kijken’.

Voetbal in Qatar en reclame zijn voor steeds meer bedrijven een ongemakkelijke, dan wel onmogelijke combinatie. In april maakte ING, de hoofdsponsor van het Nederlandse voetbalelftal, al bekend geen reclame te maken rondom het omstreden kampioenschap.

Het WK voetbal in Qatar is onder meer in opspraak vanwege erbarmelijke werkomstandigheden van migrantenarbeiders bij de bouw van de voetbalstadions en omkoping van bestuurders van wereldvoetbalbond Fifa.

Worstelen met WK-strategie

Supermarkten zijn doorgaans dol op grote voetbaltoernooien. Tijdens het Europees kampioenschap voetbal in 2021 gaf Lidl zes miljoen euro uit aan een reclamecampagne waarbij klanten konden sparen voor ‘Fluoranje’ outfits. Concurrent Jumbo spande de kroon met een EK-campagne van 20 miljoen euro. De Brabantse supermarktketen worstelt nu nog met zijn WK-strategie. Het kijkt hoe het ‘in deze periode invulling kan geven aan het supporten van Oranje’. Ook Albert Heijn is nog aan het wikken en wegen over zijn reclamestrategie. De grootste supermarktketen van Nederland heeft al wel besloten geen gebruik te maken van de mogelijkheid kaarten te krijgen voor WK-wedstrijden van het Nederlands elftal. Ook sponsoren KPN, Bitvavo en Nederlandse Loterij zien af van tickets en beraden zich over hun reclamecampagnes. ­Supermarkt PLUS heeft ‘geen grote campagne op de planning’.

Meer over