Mode

Levi’s juicht: de skinny jeans zijn bijna weg, wijd is nu de mode

Niemand had het vooraf kunnen bedenken, maar de pandemie heeft de modewereld behalve zware verliezen ook een grote gunst opgeleverd: de skinny jeans is na vijftien jaar het straatbeeld te hebben gedomineerd op sterven na dood.

De wijde broek is helemaal terug. Beeld Getty
De wijde broek is helemaal terug.Beeld Getty

Omdat de een z’n dood de ander z’n brood is, kon jeansproducent Levi’s met tromgeroffel bekendmaken dat zijn verkoopcijfers het afgelopen kwartaal met maar liefst 156 procent zijn gestegen. Dat is grotendeels te danken aan de verkoop van wijde broeken.

Wat de pandemie daarmee te maken heeft? Nou, alles: veel thuiswerkers die in joggingpak of pyjamabroek achter de laptop zaten, ontdekten het comfort van wijdere kleding. Nu het erop lijkt dat het einde van de pandemie in zicht is en mensen zin krijgen in nieuwe kleding, blijken ze het gesmaakte comfort niet meer te willen opgeven.

Wijd is terug

Gevolg: wijdere spijkerbroeken en mom jeans gaan als warme broodjes over de toonbank. Vooral jonge meiden verruilen hun loeistrakke skinny’s en masse voor hogetaillebroeken met wijde pijpen, een trend die werd ingezet op TikTok en Instagram.

Bijkomend voordeel voor kledingverkopers: als de vorm van de broek verandert, verandert ook die van de tops, liet Richard Hayne, ceo van Urban Outfitters, weten aan zakensite Quartz. Werden er bij strakke jeans vaak wijde shirts gedragen, boven de wijdere broeken kiezen modebewuste kopers liever strakke truitjes voor een minder hobbezakkerig silhouet.

Dat de strakke spijkerbroek het einde van zijn houdbaarheidsdatum had bereikt, daar waren stylisten en mode-ontwerpers het overigens al lang en breed over eens. Op de catwalks en in de modebladen werden de laatste jaren steeds meer wijde broeken gesignaleerd, voor zowel mannen als vrouwen. Er was behalve een paar hippe voorlopers en wat modepers alleen niemand die zijn of haar skinny definitief wilde afdanken. Minister Hugo de Jonge, die zich vaak laat kieken in gebleekte, strakgespannen denim, voorop.

Spijkercyclus

Maar nu lijkt het congé van de skinny dan toch nakende en is een nieuwe spijkercyclus aangebroken. Een kringloop waar winkeliers jaren mee vooruit kunnen, volgens de analisten van Morgan Stanley. Zij schrijven: ‘We zitten in het vroege stadium van een nieuwe denimcyclus die de omzet- en winstgroei voor de komende 5 jaar (minstens) kan stimuleren.’

Worden er dan alleen nog maar wijde spijkerbroeken gekocht? Dat ook weer niet. Dat er na een dip in de zomer van 2020 het afgelopen kwartaal zo veel meer spijkerbroeken verkocht zijn, komt volgens Levi’s ceo Chip Bergh ook doordat mensen een andere maat hebben gekregen. De een werd door veel te sporten in de herwonnen vrije tijd een stuk slanker, de ander kwam door het vele thuiszitten juist aan – en zag alle broeken die vroeger los zaten onbedoeld veranderen in skinny’s.

Meer over