Lenovo hoopt Europa te veroveren via Packard Bell

De computer- en elektronicafabrikant Packard Bell wisselt in een jaar tijd opnieuw van eigenaar. De Chinese computermaker Lenovo wil het bedrijf voor een nog onbekend bedrag overnemen....

Van onze verslaggevers Wouter Keuning en Peter van Ammelrooy

Packard Bell, dat zijn hoofdkantoor heeft in het Nederlandse Wijchen, is een van de grootste pc-fabrikanten van Europa. In Europa heeft Packard Bell 14 procent van de markt voor desktop-pc’s in handen en 10 procent van de markt voor laptops. Het bedrijf haalt meer dan 50 procent van zijn omzet uit computers, maar in drie jaar is het ook een grote speler geworden op de markt voor draagbare muziekspelers.

De onderneming kan volgens analisten zeker 800 miljoen dollar (580 miljoen euro) opleveren. De omzet van Packard Bell werd vorig jaar nog geschat op 1,5 tot 2 miljard dollar.

Hui kreeg Packard Bell vorig jaar oktober in handen. Het is onduidelijk wat hij voor het bedrijf heeft betaald aan het Japanse elektronicaconcern NEC, dat het merk in 1996 inlijfde voor 200 miljoen dollar.

Lenovo is na Dell, HP en Acer de grootste pc-fabrikant ter wereld, volgens cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau IDC. Dankzij groei op de thuismarkt China zag het bedrijf de winst in het eerste kwartaal vertienvoudigen tot 67,8 miljoen dollar.

Analisten zeggen dat Lenovo met een eventuele overname zijn positie op de consumentenmarkt in West-Europa probeert te verstevigen omdat het bedrijf in deze regio nauwelijks winstgevend is. ‘Lenovo is op dit moment nauwelijks aanwezig in Europa en Packard Bell is sterk in landen als Engeland, Frankrijk en Italië. Dat zijn belangrijke markten’, zei Charles Guo, analist bij JP Morgan. Op dit moment is Lenovo, waar wereldwijd meer dan 19 duizend mensen werken, zesde op de Europese markt. Volgens Guo gaat de deal over meer dan alleen de aankoop van Packard Bell. ‘John Hui zit in het bestuur van de Amerikaanse computermaker Gateway. Dit opent de mogelijkheid voor een acquisitie.’

Als de overname van Packard Bell doorgaat, is dat de tweede grote aankoop van Lenovo buiten China. In 2005 kocht het bedrijf de noodlijdende pc-divisie van het Amerikaanse IBM om marktaandeel te winnen buiten Azië. Over de aspiraties van het bedrijf liet Lenovo’s toenmalige president-commissaris Liu Chuanzhi in de China Daily geen misverstand bestaan. ‘Het is onze onwankelbare bedoeling om een waarlijk internationaal bedrijf te scheppen’, verklaarde hij destijds. Tot op heden heeft de integratie van de IBM-divisie slechts geld gekost.

Lenovo timmert ook in het thuisland aan de weg. Het maakte vorige week bekend te werken aan een goedkope computer voor de Chinese plattelandbevolking die 199 dollar moet gaan kosten. Specificaties gaf de fabrikant nog niet prijs, alleen dat de pc wordt aangesloten op een televisiescherm en wordt geleverd met educatieve software.

De computer is in China aan een snelle opmars bezig. De verkopen waren aan het eind van het tweede kwartaal met 23 procent gestegen.

De afzet blijft achter op het platteland, waar 60 procent van de anderhalf miljard Chinezen woont. Volgens de Wereldbank moeten 150 miljoen Chinezen leven van minder dan een dollar per dag.

Meer over