Reportage

Leidse leasefiets is hit bij studenten

Twee jonge ondernemers bij het centraal station Leiden knappen niet alleen tweedehandsfietsen op om te verkopen, ze leasen ze ook. Vooral studenten bevalt het prima altijd een (gerepareerde) fiets bij de hand te hebben.

Pim Pauwels
Nog tweehonderd klanten heeft Easyfiets nodig om de leasetak van het uit 2015 stammende bedrijf winstgevend te maken. Richmond en Zuijderwijk draaien wel zwarte cijfers, maar dat komt doordat ze ook fietsen verhuren. Beeld Marcel Wogram
Nog tweehonderd klanten heeft Easyfiets nodig om de leasetak van het uit 2015 stammende bedrijf winstgevend te maken. Richmond en Zuijderwijk draaien wel zwarte cijfers, maar dat komt doordat ze ook fietsen verhuren.Beeld Marcel Wogram

In een kleine loods op een grote parkeerplaats vlak bij het centraal station van Leiden, knappen ze zes dagen in de week tweedehandsfietsen op: Kasper Richmond (24) en Robbert Zuijderwijk (28) van Easyfiets. Hun klanten kunnen de opgelapte fietsen niet alleen huren, maar ook leasen. De leasenemer krijgt voor een langere periode het gebruiksrecht op de fiets en bij de prijs zijn reparaties inbegrepen. En dat idee lijkt aan te slaan in de studentenstad, waar tweewielers het zwaar te verduren hebben. 'Op dit moment leasen vierhonderd mensen onze fietsen', zegt Richmond trots.

De leasehuur bij Easyfiets bedraagt 9 euro per maand, al kunnen fietsers voor een paar tientjes ook een tweedehandsfiets kopen. Toch kiezen volgens Zuijderwijk steeds meer Leidenaren voor de Easyfietsen waarbij reparatie bij de prijs inbegrepen is. 'Als de fiets kapot is, maken wij hem binnen een kwartier', zegt Zuijderwijk. 'Bij een fietsenmaker duurt dat altijd wel een paar dagen. Erg onhandig, omdat je in Leiden eigenlijk niet zonder een fiets kunt.'

Een uitwisselingsstudente uit Taiwan komt de loods binnengelopen. Ze heeft een lekke band en Zuijderwijk gaat er gelijk mee aan de slag. Voor deze Vicky is leasen bij Easyfiets gemakkelijk. 'Ideaal dat de fiets meteen wordt gemaakt, ik zou dat niet kunnen. Bovendien ben ik maar één semester in Nederland, dus het zou te duur worden als ik een fiets zou moeten kopen.' Na tien minuten vertrekt ze weer met een opgepompte band.

Martijn van Es, hoofd communicatie van de Fietsersbond, plaatst Easyfiets in een trend. Volgens hem betalen consumenten steeds vaker voor het gebruik van een fiets en niet voor het bezit ervan. 'We kennen bijvoorbeeld ook al de OV-fiets.' Dat het idee van Richmond en Zuijderwijk aanslaat bij studenten is voor hem geen verrassing. 'Zij hebben toch graag de garantie dat er altijd een fiets voor hen klaar staat.'

De Taiwanese Vicky is lid van de grootste doelgroep van Easyfiets: studenten. Zij gaan niet altijd voorzichtig om met de leasefietsen. 'Een jongen is wel eens zes keer langsgekomen met een kapot onderdeel', zegt Zuijderwijk lachend. Bij Easyfiets weten ze nu welke onderdelen het vaakst kapot gaan. Die zijn nu verstevigd met roestvrij staal.

De Easyfietsen trekken de aandacht door hun rode zadels en handvatten. Dat is om diefstal te voorkomen, zegt Richmond. 'Onze fietsen vallen nu erg op, dus dieven zullen ze niet snel stelen.' Fietsendiefstal is een groot probleem in Leiden. Uit politiegegevens blijkt dat in Leiden in 2014 11,5 fietsen per duizend inwoners werden gestolen. Ter vergelijking: in Amsterdam werden dat jaar per duizend bewoners 11,86 fietsen ontvreemd.

Fietsendiefstal

Even later loopt student Rishob Bailey met een kapotte fiets binnen. Hij volgt een master rechten aan de Leidse universiteit. De omvangrijke fietsendiefstal in de studentenstad was voor hem een reden bij Easyfiets aan te kloppen. 'Zo loop ik niet het risico dat ik zonder fiets kom te zitten', zegt hij.

Nu het bedrijf steeds beter loopt, praten Richmond en Zuijderwijk vaak over uitbreiding naar andere steden. Maar Zuijderwijk vindt dat de leasedienst eerst maar eens in Leiden winstgevend moet worden. Nog tweehonderd klanten heeft Easyfiets nodig om de leasetak van het uit 2015 stammende bedrijf winstgevend te maken. Richmond en Zuijderwijk draaien wel zwarte cijfers, maar dat komt doordat ze ook fietsen verhuren. Met de verhuur richten ze zich voornamelijk op toeristen die een dagje een fiets nodig hebben. 'De mensen die bij ons een fiets leasen, doen dat voor een langere periode', aldus Richmond.

null Beeld Marcel Wogram
Beeld Marcel Wogram
Meer over