'Leegstand in haven door Tweede Maasvlakte'

‘Bouw door, maar neem Maasvlakte 2 later in gebruik.’..

Van onze verslaggever Wouter Keuning

Amsterdam Als de Tweede Maasvlakte zoals gepland in 2013 in gebruik wordt genomen, krijgt de Rotterdamse haven met een enorme overcapaciteit te maken. Dat zegt Jan Westerhoud, president-directeur van het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT.

‘Als gevolg van de crisis heeft de haven volgend jaar al een overcapaciteit van één tot anderhalf miljoen containers’, schat Westerhoud. ‘Het is funest om in die situatie nog eens nieuwe terminals te openen met een capaciteit van een paar miljoen containers per jaar.’

Westerhoud vindt dat de aanleg van de Tweede Maasvlakte, die eind vorig jaar is begonnen, gewoon door moet gaan als gepland. Maar hij stelt voor het terrein niet in 2013, maar pas later in gebruik te nemen.

De topman van ECT stoort zich eraan dat de oorspronkelijke plannen om de Tweede Maasvlakte in 2013 te openen sinds het uitbreken van de crisis niet zijn bijgesteld. ‘Er is nogal wat gebeurd in het afgelopen jaar, maar de discussie hierover wordt gewoon niet gevoerd. Ik begrijp dat niet’.

Een woordvoerder van het Rotterdamse Havenbedrijf, de opdrachtgever van de aanleg van de Tweede Maasvlakte, laat weten dat ‘alle klanten zich bij het bedrijf kunnen melden als ze iets willen’.

Verder wijst hij erop dat het havenbedrijf al contracten heeft gesloten met andere containeroverslagbedrijven, zoals DP World en APM Terminals, en dat die moeten worden nagekomen.

John Verschelden, directeur van de nog aan te leggen APM-terminal op de Tweede Maasvlakte, noemt de opmerking van Westerhoud ‘risicovol’. ‘Ik denk dat Eurocommissaris Kroes (van Mededinging, red.) met interesse meekijkt als wij in Rotterdam met elkaar gaan praten over overcapaciteit en wat we daaraan kunnen doen.’

Bovendien, zo zegt de APM-directeur, heeft zijn bedrijf volgens de eigen vooruitzichten in 2013 hard een nieuwe terminal nodig omdat de oude terminal op de eerste Maasvlakte dan ‘helemaal vol’ zit.

‘Wij hebben contracten met het Havenbedrijf en hebben geen enkele reden om aan te nemen dat we in 2013 niet aan de slag kunnen op de nieuwe Maasvlakte.’

Verschelden heeft het idee dat de oproep van Westerhoud vooral een preek voor eigen parochie is. Hij wijst erop dat ECT een deel van zijn klanten verliest op het moment dat DP World zijn nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte opent. ‘Een aantal grote klanten van ECT is deelnemer in de terminal van DP World.’ Ook de uitbreiding door ATM leidt tot extra concurrentie.

Westerhoud spreekt die suggestie tegen. ‘Het verhaal dat wij nu een monopolist zijn in de haven en met de komst van de Tweede Maasvlakte opeens concurrentie erbij krijgen, is onzin. De concurrentie vindt plaats tussen havens, niet binnen havens’, zegt de ECT-voorman. ‘Mijn klanten letten nu heel scherp op de prijs. Wat betalen ze in de ene haven, wat in de andere?’

Toch geeft hij ook toe dat hij met deze oproep opkomt voor zijn werknemers. ‘We hebben de afgelopen jaren een miljard euro geïnvesteerd in de haven. Wij hebben dus enig recht van spreken en van dat recht maak ik gebruik.’

Meer over