Leaserijders hebben het minste recht van klagen

Het zijn de leaserijders die protesteren, maar eigenlijk hebben autorijders van de zaak het minste recht van klagen over steun van de fiscus. Tussen 2008 en vorig jaar raakte de schatkist 6,4 miljard euro kwijt aan het groene stimuleringsbeleid van elektrische en hybride auto's. Het waren vooral de leaserijders die daarvan profiteerden.

Jeroen Trommelen
Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën voor aanvang van het overleg over het belastingplan. Beeld anp
Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën voor aanvang van het overleg over het belastingplan.Beeld anp

Het stimuleringsbeleid leverde Nederland een koppositie op in lage CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's. Maar gerekend in de hoeveelheid vermeden broeikasgas, was het een peperdure maatregel. Het kostte op deze manier zeker 1.100 euro per ton vermeden broeikasgas; bijna tien keer zoveel als binnen de Europese emissiehandel wordt betaald voor de uitstootrechten van één ton CO2.

In 2007 vielen alle auto's van de zaak nog onder de standaard bijtelling van 25 procent waardoor een kwart van de nieuwwaarde bij het inkomen moest worden opgeteld. Vorig jaar gold dit nog maar voor 23 procent van de leaserijders, want op drie van de vier auto's van de zaak zit inmiddels milieukorting. Het gemiddelde percentage fiscale bijtelling is hierdoor gedaald van 25 naar 17 procent.

Correctie

De voorgenomen aanscherping van staatsecretaris Wiebes moet dit deels gaan corrigeren. Voor bestaande leaseauto's verandert er niets. Maar de volledige vrijstelling van aanschafbelasting voor elektrische auto's verdwijnt, en wordt 4 procent. De bovengrens om in aanmerking te komen voor korting in bijtelling, ligt straks op 111 gram (benzine) of 117 gram (diesel) CO2-uitstoot per kilometer. Veel kleine middenklassers vallen ruim onder die norm; de meeste 'gewone' grotere middenklassers echter niet.

Maar dat kan veranderen. De nieuwe regels gelden pas in 2016 en tot dusver is de automobielindustrie er wonderwel in geslaagd om nieuwe modellen af te leveren die net onder de normen van de fiscale bijtelling presteren. Volgens Leaseplan, de grootste leasemaatschappij van Nederland, zal dat ook volgend jaar wel gaan gebeuren. De elektrische stekkervarianten van Volkswagen Passat, Audi A3, Volvo V60 en Toyota Prius komen er al aan.

Het groene stimuleringsbeleid heeft de staat vanaf 2008 6,4 miljard euro gekost. Beeld anp
Het groene stimuleringsbeleid heeft de staat vanaf 2008 6,4 miljard euro gekost.Beeld anp

Dat de fiscale norm voor 'groen rijden' zou verschuiven, is altijd de bedoeling geweest. Ook de Europese wetgeving voor CO2 uitstoot gaat naar beneden. Voor 2015 is de grens (voor het gemiddelde wagenpark) 130 gram/km. In 2021 moet dat al gedaald zijn tot 95 gram/km.

Een deel van de groene winst is fictief, staat in het evaluatierapport autogerelateerde belastingen van Policy Research Corporation en TNO dat Wiebes naar de Tweede Kamer stuurde. Sommige leaserijders tanken benzine uit gemakzucht terwijl ze ook elektrisch zouden kunnen rijden. En veel zuinige modellen worden geëxporteerd zodra leasemaatschappijen ze van de hand doen. Als deze effecten worden meegerekend, stijgt de prijs per vermeden ton CO2 naar 1600 euro.

Meer over