Laurus tekent vrede met milieugroep

Het supermarktconcern Laurus heeft een overeenkomst getekend met Novib en de Stichting Natuur en Milieu voor een milieu- en mensvriendelijker productie van zijn versassortiment....

De Stichting Natuur en Milieu en Laurus waren tot dusver felle tegenstanders van elkaar als het ging om het jaarlijks residuen-onderzoek van de milieubeweging. ‘Ze gaven ons altijd strafpunten, ook als de resten van bestrijdingsmiddelen aan de wettelijk toegestane norm voldeden’, zegt voorzitter Frits Kremer van Laurus’ stuurgroep maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Samenwerken met de stichting is beter dan dat je door Natuur en Milieu als een gifmenger wordt neergezet.’

De samenwerking is volgens directeur Mirjam de Rijk van de Stichting Natuur en Milieu ‘niet over een nacht ijs gegaan’, maar ‘Laurus meent het duidelijk echt, in tegenstelling tot Albert Heijn, dat het er een beetje bij laat zitten’.

Laurus maakt nu deel uit van het Economie-light-programma van de Stichting Natuur en Milieu, waarin ook bedrijven als Gasunie, Intratuin en Gulpener deelnemen. De bedrijven streven naar het duurzaam maken van hun productie.

Zestig telers van The Greenery, Laurus’ belangrijkste toeleverancier, gaan bij zes producten (appels, peren, spruitjes, aardbeien, prei en ijsbergsla), de bestrijdingsmiddelen tot een minimum reduceren. Hierbij wordt het ‘nee tenzij’-principe gehanteerd: ‘De boeren spuiten alleen als mechanische en biologische bestrijdingsmiddelen niet meer werken’, zegt Kremer.

Als het project na een oogstseizoen een succes blijkt, wordt het aantal duurzame versproducten uitgebreid. Laurus richt zich hierbij vooral op de Super De Boer-winkels, omdat die zich profileren op vers en kwaliteit. Wel is het streven om over enkele jaren alle formules van Laurus (ook Konmar, Edah en Lekker & Laag Superstore) van een duurzaam versassortiment te voorzien.

Laurus gaat tevens voorgesneden groenten verkopen in verpakkingen die van ‘natuurplastic’ op basis van maïs zijn vervaardigd. Het gaat om negen miljoen verpakkingen dit jaar, en dat aantal moet binnen een jaar zijn verdubbeld. Daarnaast wordt het aantal Fair Trade-artikelen uitgebreid, en krijgen de koffiepads van Edah en alle huismerkkoffie van Super De Boer het ‘Rainforest Alliance’-keurmerk. (bekend van het kikkertje dat op de Chiquita-bananen is geplakt).

Met Novib onderzoekt supermarktconcern (ruim zevenhonderd supermarkten in Nederland) de productieomstandigheden bij toeleveranciers uit ontwikkelingslanden, teneinde die te verbeteren.

Laurus zegt voor dit alles een ‘forse’ investering te doen, die het bedrijf niet zal doorberekenen in de prijzen. Kremer: ‘Ik kan me voorstellen dat mensen denken: Laurus zit midden in een hersteloperatie, hoe betalen ze dat in vredesnaam?’ De hoogte van de investering wil hij niet noemen, maar grootaandeelhouder Casino betaalt er volgens hem niet aan mee: ‘Wij houden onze eigen broek op. Dit is een investering in de toekomst.’

Met de verduurzaming van het assortiment gaat Laurus de strijd aan met Albert Heijn om de gunst van de milieubewuste klant. ‘Duurzaamheid is een trend. Als we toch het hele bedrijf opnieuw aan het uitvinden zijn, moeten we zo’n belangrijk aspect ook meenemen’.

Het supermarktbedrijf zal in mei zijn eerste duurzaamheidsverslag publiceren, en zijn milieudoelstellingen op de website kwantificeren. ‘Als we een doel niet halen’, zegt Kremer, ‘zullen we de klanten uitleggen waarom niet, en hoe we die alsnog denken te bereiken.’

Meer over