Langer en duurder onderweg met de NS

Hier volgt een bericht voor treinreizigers in het oosten van het land. Pas goed op met wie u treint. Het kan tientjes en tientallen minuten schelen....

Hoe dat komt? Slechte marktwerking. Vroeger reed de NS op alle trajecten. In het oosten van het land kan de reiziger sommige steden tegenwoordig echter met zowel het spoorbedrijf Syntus als met de NS bereiken.

Het gaat daarbij om de trajecten van Arnhem naar Twente, van Arnhem naar Tiel en van Arnhem naar Geldermalsen.

Sinds januari van dit jaar is daar wat veranderd. Hanteerde NS voor de berekening van het treintarief vorig jaar nog de kortste route (van Syntus), sindsdien wordt het langere en dus duurdere NS-traject aangehouden.

Hoe kan de reiziger het dure NS-tarief vermijden? Wil hij van Arnhem naar Tiel met Syntus (de kortste en goedkoopste weg) dan moet hij op de NS-kaartautomaat aangeven: ik reis via Opheusden. Van Zutphen naar Hengelo geeft hij via Goor aan.

Doet-ie dat niet, dan krijgt de reiziger automatisch het duurdere NS-kaartje. Want de NS rijdt niet de kortste route. Zo loopt de NS-route van Arnhem naar Tiel via Utrecht en de NS-route van Zutphen naar Hengelo via Deventer.

Dat zijn beduidend meer kilometers dan die Syntus aflegt. Omdat de hoogte van de treinkaartjes gebaseerd is op de getreinde kilometers, betaal de klant bij de NS hogere tarieven. Ter illustratie: een enkeltje van Arnhem naar Tiel kost bij de NS 24,40 euro en bij Syntus 12,80 euro.

Vanwege het prijsverschil zullen de treinreizigers vaak op zoek gaan naar de Via-knop. Maar laat die nu net niet zitten op de NS-kaartautomaten van negen stations in de buurt van het Syntus-gebied. Ook de website van de NS kent de Syntus-route niet en berekent gewoon het dure NS-tarief.

Volgens de NS ligt het allemaal aan Syntus. De nieuwe spoorwegmaatschappij, die in bezit is van busbedrijf Connexxion, de Franse vervoerder Cariane en de NS zelf, schrapte de eerste klas in de trein. De NS bleek daardoor niet meer in staat om de juiste prijzen te bereken, meldt de zakcomputer van de conducteurs.

Reizigersvereniging Rover heeft de NS aangesproken op de dure berekeningen. De spoorwegen hebben beterschap beloofd. Ze hebben toegezegd de kaartautomaten dit jaar te vervangen. Ook zal zo snel mogelijk op de NS-website duidelijk worden gemaakt hoe de klant het goedkoopst kan reizen in het oosten.

Tot dan moeten de treinreizigers goed opletten en de via-knop zoeken op de automaten. Zit die er niet, dan moeten ze eerst een duur NS-kaartje kopen en daarna bij de klantenservice het teveel betaalde bedrag terugvorderen.

Treinreizigers die wel een via- knop hebben gevonden, maar per ongeluk in een NS-trein stappen blijven de pineut. Zij kunnen rekenen op een fikse boete. Volgens de railpocket moet de conducteur in dat geval de meerprijs van de NS-rit plus een boete van 35 euro in rekening brengen.

Meer over