KPN verlaat Den Haag voor Rotterdam

Niet het populaire Amsterdam of het centraal gelegen Utrecht, maar Rotterdam krijgt het nieuwe hoofdkantoor van KPN. De moderne en industriële uitstraling past bij het telecombedrijf.

Het KPN-gebouw aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam, het toekomstige hoofdkantoor. Beeld null
Het KPN-gebouw aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam, het toekomstige hoofdkantoor.

Telecombedrijf KPN zet een opvallende stap door het hoofdkantoor te verplaatsen van Den Haag naar Rotterdam. De laatste jaren verhuisden directies van grote Nederlandse bedrijven vooral naar Amsterdam. Dat het telecombedrijf voor Rotterdam kiest, komt door het 'moderne industriële' imago van de stad, zegt de financieel directeur van KPN, oud-minister van Financiën Jan Kees de Jager.

De verhuizing, die de komende anderhalf jaar haar beslag moet krijgen, is onderdeel van een grote herindeling van de kantoorruimten van KPN in de Randstad. 'Er lopen huurcontracten af en we hebben vierkante meters over', licht De Jager de stap toe. KPN zou minder kantoorruimte nodig hebben omdat het bedrijf 'steeds flexibeler samenwerkt, op wisselende locaties en in wisselende teams'. De helft van de 4.000 medewerkers op het hoofdkantoor verhuist naar de KPN-kantoren in Rotterdam, Amsterdam, Amersfoort, Houten en Zoetermeer. 'Bij de herplaatsing zijn geen ontslagen aan de orde', zegt het voormalige staatsbedrijf.

'Een opmerkelijke stap', noemt Hub Ploem, senior adviseur bij onderzoeksbureau Stec Groep uit Arnhem, de verhuizing van de directie naar de KPN Toren aan de Maas. Ploem beheert een database met kantoorverhuizingen van grote bedrijven. 'Ze gaan meestal naar Amsterdam. Dat zagen we de laatste jaren bij Samsung en SBM Offshore.' Utrecht doet het normaal gesproken ook goed. 'Rotterdam verloor het vaak van die steden, omdat die een beter woonklimaat hadden', zegt Peije Bruil, mede-eigenaar van adviesbureau ArcusPlus uit Den Haag. ArcusPlus adviseert bedrijven bij het vinden van de juiste locatie voor hun hoofdkantoor.

KPN heeft goed en lang nagedacht over de stap. 'We hebben gekeken naar de prijs en wat het betekent voor onze medewerkers', zegt een woordvoerder van KPN. Rotterdam kwam als beste optie uit de bus. Internationaal gezien maakt de locatie weinig uit, denkt Bruil. 'Rotterdam ligt, als de rest van de Randstad, dicht genoeg bij Schiphol.'

Het huidige hoofdkantoor van KPN in Den Haag. Beeld null
Het huidige hoofdkantoor van KPN in Den Haag.

Modern imago

Rotterdam weet zich steeds beter te profileren en dat werkt in zijn voordeel, zegt Bruil. 'Met de bouw van het nieuwe station, de Markthal en de Kop van Zuid is de kwaliteit van leven en het imago van de stad verbeterd.' Ook KPN roemt het moderne en industriële imago van de stad en noemt het een reden voor de verhuizing.

De keuze voor Rotterdam heeft daarnaast vooral te maken met de centrale ligging van het kantoor in de havenstad. KPN wil uitstralen dat het dichtbij de samenleving staat. 'Het gebouw moet opener worden en een sociale functie uitoefenen. Je kunt er straks gewoon binnenlopen en een hapje eten.'

'De keuze voor een centrumlocatie is tegenwoordig populair. Kijk maar naar de Piet Heinkade in Amsterdam, die is booming', zegt Ploem. 'In de jaren 90 wilden bedrijven snelweglocaties, maar tegenwoordig zitten ze liever bij een openbaar vervoersknooppunt in een dynamische stadsomgeving. Dat past beter bij het nieuwe werken.'

Meer over