KPN boekt mooi tweede kwartaal. Of matig, als je het anders bekijkt

KPN heeft een mooi tweede kwartaal achter de rug. Of een matig. Het is maar welke maatstaf er wordt genomen. Aan consumentenzijde stegen de inkomsten met 2,1 procent ten opzichte van een jaar terug, naar 784 miljoen euro. KPN kreeg er per saldo tienduizenden klanten bij.

Peter van Ammelrooy
Topman Eelco Blok van KPN in februari van dit jaar. Beeld anp
Topman Eelco Blok van KPN in februari van dit jaar.Beeld anp

Maar bij de zakelijke klanten gingen de opbrengsten omlaag, met 5,9 procent naar 540 miljoen, terwijl er ook minder werd verdiend aan de belminuten die KPN verkoopt aan concurrenten zonder een eigen netwerk. De omzet daar daalde 3,3 procent, naar 178 miljoen euro. Per saldo resulteerde dat in een daling van de (geschoonde) omzet met 2,8 procent.

Topman Eelco Blok kon er in een toelichting op de cijfers niet meer van maken dan dat 'KPN op schema ligt met de belangrijkste prioriteiten van onze strategie die we in het begin van het jaar hebben gesteld'.

De topman kondigde aan dat het telecombedrijf harder gaat werken aan de verbetering van de tevredenheid van zijn zakelijke klanten. KPN kijkt daarvoor naar een graadmeter die de NPS wordt genoemd, de net promotor score.

Tot de kern teruggebracht is de NPS een cijfer dat tot stand komt als je de mensen die in enquêtes zeggen dat ze je bedrijf bij anderen zouden afraden wegstreept tegen de klanten die jou bij vrienden, collega's en kennissen zouden aanbevelen. Onder consumenten heeft KPN een NPS van plus 13. Onder zijn zakelijke gebruikers scoort het bedrijf een min 6.

Een woordvoerder kon woensdag niet zeggen of die negatieve score te wijten valt aan het ongenoegen van ondernemingen over een specifieke activiteit van KPN. 'Het sentiment over de ict- en telecomsector is sowieso negatief', aldus Stefan Simons. 'We doen het in ieder geval beter dan onze concurrenten. Die scoren gemiddeld een min 9.'

Topman Blok herinnerde eraan dat hij vorig jaar heeft beloofd om binnen vijf jaar de zakelijke omzet 'te stabiliseren'. 'Dus we kunnen de komende jaren nog af en toe een minder kwartaal hebben.'

null Beeld
Beeld
Meer over