KPN berekent concurrentie volgens Opta te veel

KPN Telecom brengt concurrenten die gebruik willen maken van zijn netwerk, te hoge kosten in rekening. Dat stelt de toezichthouder Opta....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

KPN reageert woedend. 'Het is absoluut niet gepast dat een regelgever als Opta zich met het rendement bemoeit.'

De uitspraak van de Opta dat KPN Telecom zijn tarieven moet verlagen, heeft geen directe gevolgen voor consumenten. Maar volgens Opta-voorzitter J. Arnbak maakt dit de weg vrij voor andere telecom-aanbieders, waardoor burgers op termijn meer keuzemogelijkheden hebben.

Concurrenten als TelFort, Enertel en Versatel reageerden gisteren verheugd op de uitspraak van de Opta. 'Bij de verkoop van bier heeft een ondernemer de groothandelsprijzen van de concurrent niet nodig', stelde Arnbak gisteren tijdens een toelichting op het besluit.

'Maar telecom is anders. Wie telefonie wil aanbieden, is afhankelijk van toegang tot het netwerk van KPN.' Door te hoge tarieven in rekening te brengen, zouden concurrenten worden geweerd.

Volgens Opta is het netwerk van KPN inefficiënt en mag dat bedrijf de concurrenten niet 'opzadelen' met de extra hoge kosten. Ook zou KPN teveel in rekening brengen omdat het software te snel afschrijft. Omdat het verkopen van belminuten volgens Arnbak 'betrekkelijk risicoloos' is, is een te grote marge ook ongewenst. '12,2 Procent is mooi, altijd nog meer dan staatsobligaties', aldus Arnbak. KPN zegt te rekenen met 15 procent, maar Arnbak zei gisteren dat het meer was.

De Opta publiceerde gisteren een lijst met tarieven voor het doorgeven van telefoonverkeer van anderen. Omdat die tarieven achteraf zijn vastgesteld, kunnen concurrenten het teveel betaalde bij KPN terugvorderen. KPN schat de totale claim op zo'n zes miljoen gulden, maar concurrenten verwachten dat ze gezamenlijk op een miljoen of twaalf uitkomen. KPN Telecom behaalde vorig jaar een winst van bijna twee miljard.

'Het gaat ons ook om het principe', zegt een boze woordvoerster van KPN. Behalve dat de Opta op de stoel van bestuursvoorzitter W. Dik zou zijn gaan zitten, hekelt KPN dat de toezichthouder de tarieven heeft vastgesteld op basis van een computermodel van het netwerk. 'Als je de Kanaaltunnel op de computer ontwerpt, is hij ook drie keer zo goedkoop.' Opta zou gebruik hebben gemaakt van 'evidente onjuistheden en verkeerde vooronderstellingen'.

KPN gaat de beslissing van de toezichthouder aanvechten. 'Zodra de Opta claims van concurrenten toewijst, gaan we naar de rechter', zegt de woordvoerster. Opta wil de tarieven volgend jaar opnieuw verlagen.

Arnbak toonde gisteren trots dat een van de zogeheten 'interconnectie'-tarieven van KPN sinds begin vorig jaar al met 50 procent is gedaald. Volgens Opta moet het vanaf 1 juli nog een keer worden gehalveerd. 'Maar het gaat heel geleidelijk, ziet u wel, want het betreft grote belangen.' Een ander tarief, dat een jaar geleden op 8,3 cent per minuut werd vastgesteld, kan in de ogen van Arnbak naar 3,2 cent.

Door de verlaging van KPN's interconnectie-tarieven krijgen concurrenten, die zich doorgaans concentreren op buitenlands telefoonverkeer, ook de mogelijkheid via het KPN-netwerk binnenlands telefoonverkeer aan te bieden. Enkele maanden geleden dwong de Opta KPN nog om zijn abonnementsprijzen te verhogen. 'Daardoor hebben concurrenten die een eigen net willen aanleggen, ook meer kans', zei Arnbak gisteren.

Het steekt KPN dat Opta zijn telefoonnet 'inefficiënt' noemt. 'Als we vandaag een netwerk zouden aanleggen, zouden we het niet zo doen', sneerde Arnbak. Maar volgens hem heeft KPN ook de afgelopen jaren verkeerde investeringen gedaan. KPN schermde gisteren met het telecomblad Communications International, dat het bedrijf in januari nog samen met het Amerikaanse GTE als efficiëntste operator aanmerkte.

Meer over