KLM en BA verdacht van kartel

KLM, British Airways, Lufthansa en andere grote luchtvaartmaatschappijen worden door de Europese Commissie verdacht van prijsafspraken bij het luchtvrachtvervoer...

Van onze correspondent Peter de Waard

Een woordvoerder van British Airways (BA) erkende de invallen en zei dat BA volledig zal meewerken aan het onderzoek. Maar hij stelde dat BA zich altijd netjes aan de mededingingsregels houdt. Ook de woordvoerder van KLM beaamt dat de luchtvaartmaatschappij onderwerp is van het onderzoek.

Volgens de Europese Commissie is er een vermoeden dat de luchtvaartmaatschappijen zich schuldig hebben gemaakt aan kartelvorming en anticoncurrerend gedrag. Commissaris Neelie Kroes van Mededinging heeft herhaaldelijk aangekondigd dat de strijd tegen kartelvorming een van haar prioriteiten is. Zij heeft er ook voor gezorgd dat de EU meer machtsmiddelen heeft om hiertegen op te treden.

BA bracht het nieuws gisteren als eerste naar buiten . Later bevestigden ook KLM, Lufthansa, SAS Airlines en Cargolux dat er invallen waren gedaan. Daarnaast hebben zowel de Europese Commissie als het Amerikaanse departement van justitie de betrokken luchtvaartmaatschappijen om extra informatie gevraagd. Andere maatschappijen die in het wereldwijde onderzoek worden genoemd, zijn Lan Chili, Cathay Pacific, Japan Airlines en Polar Air, maar zij hebben dit niet bevestigd.

Details werden gisteren niet gegeven. Het Amerikaanse ministerie van Justitie zei dat het bij het onderzoek betrokken is. ‘De anti-trustautoriteiten in dit land onderzoeken de mogelijkheid van concurrentievervalsende praktijken in de luchtvrachtindustrie. Wij coördineren ons onderzoek met dat van de EU en andere mededingingsautoriteiten.’ Een woordvoerder van de Europese Commissie zei alleen dat de invallen niet betekenen dat de maatschappijen ook schuldig zouden zijn.

Niettemin komt dit onderzoek de maatschappijen zeer ongelegen. Ze kampen op dit moment met sterk gestegen olieprijzen en een felle concurrentiestrijd met de budgetmaatschappijen. Ongeacht de uitkomst zal het transatlantische onderzoek leiden tot veel juridisch getouwtrek, slechte publiciteit en hoge advocatenrekeningen.

Als een maatschappij schuldig wordt bevonden kan zij een boete krijgen die oploopt tot 10 procent van de omzet.

Meer over