KLM-Air France in de race voor Iberia

Een nieuwe stap in de consolidatie in de luchtvaart dient zich aan. Ook de grootste Europese luchtvaartmaatschappij, Air France-KLM, heeft nu belangstelling voor het Spaanse Iberia....

Van onze verslaggever Ferry Haan

Air France-KLM voert geen gesprekken met Iberia, het onderzoekt alleen de mogelijkheden van een overname van de luchtvaartmaatschappij. Het Italiaanse Alitalia wordt hierbij ook bekeken, zo verklaarde bestuursvoorzitter Jean-Cypril Spinetta van Air France-KLM maandag in de Financial Times. ‘Het consolidatieproces is nog niet voorbij’, aldus Spinetta.

De topman omschreef Iberia als solide en zei dat Air France-KLM in gesprek is met verscheidene potentiële Spaanse financiële partners. Hoewel nog geen directe gesprekken met Iberia worden gevoerd, is de maatschappij al wel benaderd door de branchegenoot British Airways, die nu al een belang van 10 procent heeft in de Spaanse luchtvaartmaatschappij.

Een KLM-woordvoerder zegt dat British Airways bijna klaar is met het boekenonderzoek. De Britse maatschappij zal snel beslissen of ze Iberia zal inlijven. Gaat dat niet door, dan zit Air-France op het vinkentouw, zoveel is duidelijk.

Wat betreft Alitalia is Air-France minder gretig. Volgens Spinetta heeft de Italiaanse maatschappij ‘ernstige economische problemen waar snel een oplossing voor moet worden gevonden’. Net als met Iberia zijn er ook met Alitalia nog geen onderhandelingen gaande, ‘maar als de nieuwe bestuursvoorzitter, Maurizio Prato, met ons wil praten, zullen wij zeer aandachtig luisteren’, aldus Spinetta. De mogelijkheden op de Italiaanse markt zijn volgens hem ‘zeer groot’.

De Europese consolidatie krijgt volgend jaar een impuls vanwege het opengaan van de vliegmarkt (‘open skies’) tussen Europa en de Verenigde Staten. ‘Er zijn in Europa twee landen die nog geen open- skies-verdrag hebben met de VS. Dat zijn Engeland en Spanje’, zegt de KLM-woordvoerder.

Voor de Britse en de Spaanse luchtvaartmaatschappijen betekent deze verplichte marktopening een grote schok, omdat andere maatschappijen dan de nationale kampioenen BA en Iberia ineens ook recht hebben op toegang tot de luchthavens Heathrow (Londen) of Barajas (Madrid), waar dat nu nauwelijks het geval is. Nederland heeft bijvoorbeeld wel een open-skies-verdrag met de VS, waardoor andere maatschappijen dan KLM al veel langer meedingen naar landingsrechten op Schiphol.

De KLM-woordvoerder legt uit dat het Spaanse Iberia zelf al eerder heeft laten blijken belangstelling te hebben voor een fusie met Air France-KLM. Iberia maakt echter deel uit van de internationale luchtvaartalliantie Oneworld, waaraan ook British Airways deelneemt. Een samenwerking met BA ligt daardoor voor de hand. ‘Iberia probeert natuurlijk ook gewoon meerdere partijen te laten meebieden, om de verkoopprijs te verhogen’, voegt de woordvoerder toe.

Wereldwijd maken drie internationale allianties de dienst uit in de luchtvaart. KLM-Air-France is onderdeel van Skyteam. De Star Alliance met Lufthansa is de derde aanbieder. Alle drie de allianties bieden een wereldwijd netwerk aan, doordat allerlei maatschappijen samenwerken met bijvoorbeeld hun ticketsysteem.

Meer over