Klantvriendelijkheid gaat rijksbijdrage NS bepalen

De overheidsbijdrage aan de spoorwegen zal volgend jaar afhankelijk zijn van de mate van klantvriendelijkheid van de NS. Dat heeft minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat maandag gezegd tijdens overleg met de Tweede Kamer....

De NS moet onderzoek doen naar de tevredenheid onder klanten. Afhankelijk daarvan zullen de spoorwegen meer of minder geld van de overheid krijgen.

Het rijk gaat 'klantvriendelijkheid' opnemen in het zogeheten prestatiecontract dat met de NS wordt gesloten. Dat nieuwe contract tussen de NS en het rijk had eigenlijk per 1 januari 2000 moeten ingaan. Maar, gaf Netelenbos toe, dat lukt niet. Er is zeker drieënhalve maand uitstel nodig.

Volgens Netelenbos zal vervoersmaatschappij Lovers, vanwege afspraken uit het verleden, ook weer een concessie krijgen om met treinen te gaan rijden op enkele trajecten in de Randstad. Als Lovers daar geen gebruik van maakt, zal Netelenbos de concessie intrekken.

De Kamer was verbaasd over die redenering van de minister. Ze meende dat aan Lovers slechts een vergunning was verstrekt tot het jaar 2000. Netelenbos bestreed dat.

Ze zei tegen een deels kritische Kamer nog eens dat zij voorstander is van privatisering van NS, op termijn.

Meer over