Kantoorslaaf mort wel maar klaagt niet

De Nederlandse kantoorwerker is een gecompliceerd beestje. Een ruime meerderheid (62 procent) vindt dat collega’s de belangrijkste rol spelen in het plezier in het werk....

Dat blijkt uit een enquête die begin deze maand onder 569 kantoorwerkers is uitgevoerd in opdracht van Canon. De Japanse kopieermachine- en printerfabrikant wilde nagaan hoe de Nederlander zijn werkplek beoordeelt. Die krijgt gemiddeld het rapportcijfer 7,1, terwijl de kantoorwerker de omstandigheden thuis met een 8,6 bekroont.

‘We zijn verbaasd over de uitslag’, zegt Marcel Surendonk van Canon. ‘Het beeld is toch dat de Nederlander klagerig is aangelegd. Uit de peiling blijkt dat op het werk wel mee te vallen.’

De kantoorwerker heeft volgens het onderzoek weinig noten op zijn zang. De interesse in extra diensten, zoals een dinerservice (26 procent), kinderopvang op kantoor (24 procent) en boodschappenservice (22 procent), is gering. Ruim een derde (36 procent) voelt wel wat voor een stoelmassage: slechts 5 procent blijkt nu geregeld toegang te hebben tot een professionele ‘kneder’.

Tot de vijf grootste ergernissen behoren – naast het lawaai van collega’s – storingen aan apparatuur zoals de computer, de klimaatbeheersing (het is of te koud of te warm), het gebrek aan frisse lucht en vieze toiletten. Bedrijfsfeesten kunnen maar weinigen bekoren. Een kwart zegt nooit lol te beleven aan een gezellig samengaan met collega’s, 38 procent ziet dat beperkt tot een keer per jaar.

Het onderzoek werd gedaan net na de week dat de meeste ondernemingen de traditionele nieuwjaarsrecepties houden. Dat is meestal geen opbeurende gebeurtenis, erkent Surendonk van Canon. ‘Misschien moeten we de enquête in de zomer herhalen.’

Meer over