Kabinet weigert rem op inspraak voor Schiphol

Het kabinet geeft minister Jorritsma van Verkeer geen toestemming de inspraak voor de vijfde baan op Schiphol te beknotten. Jorritsma wil de baan versneld aanleggen, omdat Schiphol anders zijn positie als wereldluchthaven kwijtraakt....

Van onze verslaggever

Thom Meens

DEN HAAG

Het steunt de minister wel in haar streven de procedures beter te stroomlijnen. Ook moeten rechters sneller uitspraak doen in beroepsprocedures.

Burgers houden de mogelijkheid bij de Raad van State schorsing van de uitvoering van de werkzaamheden voor de vijfde baan te vragen. Jorritsma wilde daar een einde aan maken, omdat ze vreest dat tegenstanders van de vijfde baan elk afzonderlijk besluit zullen aanvechten. Het kabinet vindt echter dat de rechtsgang moet worden gerespecteerd.

Het Bulderbos, aangelegd door tegenstanders van de vijfde baan, kan nu niet worden onteigend en platgewalst door de bulldozer vóór de rechter de laatste bezwaren tegen onteigening heeft beoordeeld.

De ministers Jorritsma van Verkeer en De Boer van Ruimtelijke Ordening stellen het kabinet vandaag voor om de procedures bij de gemeenten te stroomlijnen en rechters aan termijnen te binden als ze bezwaren behandelen. Zo wordt voorkomen dat de aanleg van de baan stagneert als gevolg van (ambtelijk) getreuzel.

Als het kabinet het plan vandaag aanvaardt, is het zeker dat de aanleg van de vijfde baan niet kan worden vertraagd. De baan is dan uiterlijk in 2003 beschikbaar. Minister Jorritsma verwacht echter een half jaar tijdwinst te kunnen boeken, omdat het voor burgers moeilijker wordt de aanleg van de baan te vertragen.

Het wetsvoorstel van beide ministers gaat veel minder ver dan minister Jorritsma aanvankelijk wilde. Zij stelde een noodwet voor, zoals ook is gebruikt bij het Deltaplan Grote Rivieren. In dat plan werden inspraak en beroepsmogelijkheden vrijwel tot nul teruggebracht, om een snelle uitvoering van de dijkversterkingen te garanderen.

Minister Jorritsma vindt een snelle aanleg van de vijfde baan van groot belang, omdat Schiphol bijna niet meer kan groeien. Dat brengt de positie van de luchthaven in gevaar.

De ministers van Justitie en VROM, Sorgdrager en De Boer, hadden echter grote bezwaren tegen het aantasten van de inspraak. Zij vonden het belang van een klein beetje tijdwinst in dit geval niet opwegen tegen de afbraak van de inspraak. De meerderheid van het kabinet steunde hen.

Daarom werd vorige week besloten dat Jorritsma en De Boer een nieuw plan moesten maken. Woensdag kwamen ambtenaren van de betrokken ministeries tot overeenstemming. Daarna besloten beide ministers het compromis vandaag gezamenlijk in de ministerraad te verdedigen.

Het voorstel dat nu op tafel ligt, komt tegemoet aan de bezwaren van Justitie en VROM. Minister Jorritsma kan er ook mee leven, omdat vertraging van de aanleg van de vijfde baan nu bijna onmogelijk wordt. Bovendien wordt de minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen als coördinerend bewindsvrouw voor de vijfde baan. Dat geeft Jorritsma de kans druk op de ketel te zetten bij lagere overheden.

Meer over