Nieuws

Kaasschaarste bij Albert Heijn na hack leverancier

Klanten op zoek naar kaas vinden lege schappen bij Albert Heijn. Door leveringsproblemen bij transportbedrijf Bakker Logistiek is de voorverpakte kaas bij veel filialen op. Ook bij online-bestellingen zijn er problemen.

Een leeg kaasschap bij Albert Heijn. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Een leeg kaasschap bij Albert Heijn.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

De leveringsproblemen zijn ontstaan nadat Bakker Logistiek het afgelopen weekeinde was gehackt. Daardoor werken de automatische systemen voor het magazijn en transport niet meer, volgens directeur Toon Verhoeven. Het bedrijf moet alle bestellingen nu handmatig verwerken. ‘Dat zorgt voor vertraging in de levering.’

Bakker Logistiek levert aan meer dan driehonderd opdrachtgevers in de Benelux en Duitsland. Naast Albert Heijn zijn ook veel andere supermarktketens klant bij het transportbedrijf. Over tekorten bij de winkels heeft Verhoeven nog niets gehoord. ‘Maar hoe langer het herstel van onze systemen duurt, hoe groter de leveringsproblemen worden.’

Eerder liet het bedrijf aan Omroep Flevoland weten dat de problemen niet tot lege schappen zouden leiden. ‘Toen hadden we nog vrachten klaar staan van voor de hack. We konden daardoor doorgaan met leveren’, zegt Verhoeven. Nu blijken er toch schaarste te zijn bij Albert Heijn.

Het is onbekend om hoeveel Albert Heijn-filialen het precies gaat. Bij winkels in onder meer Den Haag, Utrecht en Amsterdam hangen inmiddels briefjes bij de schappen om klanten te informeren. Ook consumenten die online boodschappen doen, worden geraakt door de leveringsproblemen.

Wanneer die problemen verholpen zijn, durft directeur Verhoeven niet te zeggen. Ook Albert Heijn weet niet wanneer er weer kaas in de winkels ligt. ‘De logistiek dienstverlener werkt met man en macht om het probleem zo snel mogelijk op te lossen’, laat de supermarktketen weten.

Meer over