Analyse

Just Eat Takeaway vertilt zich aan Amerikaanse markt

Just Eat Takeaway (JET), het moederbedrijf van het Nederlandse Thuisbezorgd, denkt erover om zijn Amerikaanse dochter Grubhub te verkopen. De overname van dat bedrijf voor 7,3 miljard dollar werd vorig jaar pas afgerond.

Maarten Albers en Robèrt Misset
Bezorger van Thuisbezorgd.nl. De bezorgmarkt is 'op drift geraakt', zegt analist Nico Inberg.  Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Bezorger van Thuisbezorgd.nl. De bezorgmarkt is 'op drift geraakt', zegt analist Nico Inberg.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Topman Jitse Groen van Just Eat Takeaway heeft geen andere keuze. Hij móet het slecht lopende Grubhub in de etalage te zetten, zegt analist Nico Inberg van De Aandeelhouder.nl. ‘Groen moest iets doen voor de aandeelhoudersvergadering van 4 mei. Er zijn meerdere signalen dat grote aandeelhouders in de Verenigde Staten tegen zijn herbenoeming willen stemmen. Met zo’n 9 procent van de aandelen kan Groen niks forceren.’

De koers van Just Eat Takeway was in enkele weken 28 procent gedaald. Na de aankondiging van de mogelijke verkoop is hij iets opgekrabbeld. Groen wilde met de overname van Grubhub de Amerikaanse markt veroveren, maar de bezorgdienst presteert sinds de overname slecht. Het relatief kleine bedrijf moet het in de VS afleggen tegen grotere spelers als DoorDash en Uber Eats.

Eind vorig jaar stapte Grubhub-ceo Matt Maloney al op, maar ook dat heeft het tij niet kunnen keren. In een toelichting bij de kwartaalresultaten schrijft JET nu dat het adviseurs heeft gevraagd om mogelijke vervolgplannen met Grubhub te onderzoeken. Naast een volledige verkoop liggen ook een gedeeltelijke verkoop en samenwerking met een partner op tafel.

‘We zijn in gesprek met verschillende partijen voor strategische partnerships om zodoende de beste waarde voor onze aandeelhouders te onderzoeken’, aldus een woordvoerder. ‘Het verschil is dat we nu ook openstaan voor een gehele of gedeeltelijke verkoop van Grubhub.’

Inberg constateerde al eerder dat Groen zich heeft vertild aan de Amerikaanse markt. Al in oktober 2021 eiste de activistische aandeelhouder Capital Rock dat Groen Grubhub van de hand zou doen. En dus was een handreiking van de oprichter aan de morrende aandeelhouders noodzakelijk. Het gebaar van Groen om de status van Grubhub te heroverwegen is tevens een vlucht vooruit. Inberg: ‘De Amerikaanse investeerders keken over zijn schouder mee, in hun brief van vorig jaar noemden ze zelfs partijen met wie Just Eat Takeaway zou kunnen samenwerken. Jitse is nogal eigenwijs, maar hij komt nu toch over de brug.’

Groen zal de verkoop van Grubhub als een persoonlijke nederlaag beschouwen, vermoedt Inberg. ‘Hij wil het liefste een Amerikaanse partner als Amazon erbij die flink kan investeren. Maar als Groen een fatsoenlijk bod krijgt voor Grubhub moet hij het misschien wel doen.’

JET heeft toch al de wind tegen. Na een megaverlies van 1 miljard euro in 2021 kondigde Groen in januari aan dat het concern ook dit jaar in de min zal eindigen. ‘Maaltijdbezorging is geen sprint, maar een marathon’, aldus Groen. Hij erkent dat de groei stagneert, zeker in Amerika waar JET ook dit kwartaal 5 procent minder omzet draaide. JET maakt op dit moment nog steeds verlies, maar precieze cijfers daarover ontbraken in de kwartaalrapportage. Over het hele jaar 2022 hoopt Groen een positief resultaat te boeken, in 2023 moet JET eindelijk winstgevend zijn.

Hoewel JET woensdag bekendmaakte dat het zich vanwege tegenvallende resultaten terugtrekt uit Noorwegen en Portugal, meent Groen dat zijn bedrijf zich wonderbaarlijk goed staande hield. Het aantal orders in het eerste kwartaal van 2022 lag slechts 1 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Wel ging het toen om gemiddeld iets duurdere bestellingen. De verwachtingen voor die zogeheten transactiewaarde heeft JET voor heel 2022 naar beneden bijgesteld, van zo’n 15- naar 5 procent.

Niet zo verwonderlijk, stelt analist Inberg. De tegenvallende beursresultaten kwamen niet alleen door de overname van Grubhub. JET profiteerde lang van de coronalockdowns, waardoor mensen aan huis gekluisterd waren en meer eten bestelden. Nu die lockdowns in Europa en Noord-Amerika voorlopig verleden tijd lijken en de horeca weer op volle toeren draait, vallen de bestellingen terug. Inberg: ‘Op zich is een groei van 5 procent keurig, al heeft JET zichzelf enigszins overschat.’

De bezorgmarkt is op drift geraakt, zegt Inberg. De concurrentie heeft het al net zo zwaar. ‘Het Amerikaanse DoorDash is ook gehalveerd in beurswaarde, ook bij Deliveroo is er veel lucht uitgelopen.’ Inberg ziet ook weinig marges bij de bezorging van boodschappen. Zo heeft JET overeenkomsten gesloten met Albert Heijn en Spar. ‘Just Eat Takeaway kan de bezorgpremies van restaurants goed opschalen, maar het bezorgen van boodschappen is alleen rendabel wanneer de klant bereid is om een flink bedrag neer te leggen. En dat zie ik zeker in Nederland niet zo snel gebeuren.’

Meer over