Jumbo koopt La Place van failliete V&D

De op een na grootste supermarkt van Nederland is sinds dinsdag eigenaar van het op een na grootste restaurant van Nederland. De Jumbo Groep koopt de formule La Place over van het failliete V&D, inclusief het hoofdkantoor in Nieuwegein en 60 van de 250 restaurants. Vooralsnog zijn 1.500 banen gered, tot vreugde van de vakbonden.

Vestiging van La Place in Leiden. Beeld anp
Vestiging van La Place in Leiden.Beeld anp

De kans is bovendien groot dat ook een groot deel van de overige 190 restaurants wordt overgenomen, inclusief de 3.500 mensen die daar werken, zegt financieel topman van Jumbo Ton van Veen. 'Dat zijn de La Place vestigingen die in de 62 V&D-panden zelf zitten, soms wel 4 of 5 filiaal. We kunnen nu alleen nog weinig zeggen over precieze aantallen, omdat het nog onduidelijk is hoe de doorstart eruit gaat zien.' Van de zestig losse La Place-filialen zullen er 5 tot 10 te moeten sluiten na de overname. De buitenlandse filialen, in onder meer Duitsland en Indonesië, blijven open. Het is onbekend hoeveel geld er met de deal is gemoeid.

Next best thing

De curatoren van het failliete V&D hebben altijd gezegd La Place liever niet apart te willen verkopen, al was het maar omdat ongeveer een kwart van de totale omzet van V&D in de restaurants wordt verdiend. 'Het mooiste is natuurlijk om een partij te vinden die alles wil - zowel food als non-food', zegt woordvoerder Edwin van Wijk over die onvervulde ambitie. 'Maar er zijn nu eenmaal niet veel partijen die beide kunnen. Dan ga je dus opzoek naar de next best thing: een hele goede partij vinden voor het voedselgedeelte - wat met Jumbo gelukt is - en een hele goede partij vinden voor het niet-voedselgedeelte. Voor V&D zelf dus. Daarover zijn we nu nog in gesprek met twee gespecialiseerde partijen.'

Wie dat zijn, wil Van Wijk niet zeggen. Als meest waarschijnlijke kandidaat-koper voor de warenhuizen klinkt nog altijd de naam van het Canadese concern Hudson's Bay, hoewel dat bedrijf zelf formeel ontkent interesse te hebben.

Bij het Brabantse Jumbo was het al langer bekend dat 2016 het jaar des onderscheids zou worden, vooral omdat de grote concurrent Ahold (Albert Heijn) deze zomer fuseert met de Belgische branchegenoot Delhaize. Het megaconcern dat daardoor ontstaat, zou vanwege schaalvoordelen weleens veel klanten kunnen wegsnoepen bij de rest. De aankoop van La Place zien kenners dan ook als een prima tegenzet om ook na de zomer een serieuze speler te blijven in Nederland supermarktland.

Overnames

La Place wordt overgenomen door supermarktketen Jumbo. Voor warenhuis V&D, drogisterij DA en de schoenenketens van Macintosh is de toekomst nog onzeker. Lees hier het artikel.

Gemene deler

Hoewel Jumbo en La Place voortaan als twee hoofdzakelijk losse organisaties door het leven zullen gaan, met eigen directies en eigen plannen, delen beide bedrijven wel een duidelijke gemene deler, namelijk de ambitie om te groeien. En juist in die ambitie is La Place een merk dat Jumbo kan versterken, en Jumbo een merk dat La Place kan versterken, zegt hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot.

'Als reactie op het online winkelen verwachten consumenten tegenwoordig iets extra's in fysieke winkels', zegt Sloot. 'Je kunt je voorstellen dat een mini-La Place in de grotere Jumbo's - een plek dus waar je een kopje koffie kunt drinken en een appeltaartje kunt eten tijdens het boodschappen doen - precies aan die behoefte voldoet.'

'Wij merken meer en meer dat klanten een vollediger aanbod verwachten op het gebied van voedsel', zegt ook Jumbo-directielid Colette Cloosterman-van Eerd. 'Ze willen in dezelfde winkel waar ze ingrediënten kopen ook eten afhalen of zelfs consumeren. En juist op dat gebied was La Place jarenlang ons grote voorbeeld. Op het gebied van goede receptuur en van hun inzet op gezond en lekker eten. Dus nu La Place te koop kwam, zagen wij dat als ideale kans om versneld onze eigen ambities waar te maken.'

null Beeld anp
Beeld anp

Dragende kracht

Voor La Place zijn de voordelen misschien nog wel groter, denkt retaildeskundige Sloot. Doordat de restaurantketen jarenlang de dragende kracht was achter V&D, heeft ze de eigen belofte maar nauwelijks kunnen waarmaken. Dat terwijl het concept alles in zich heeft om uit te groeien tot een internationaal succes. 'Daarom is dit prachtig nieuws voor La Place. Jumbo heeft een consumentenomzet van 6,5 miljard, La Place eentje van 200 miljoen. Ik denk dat die cijfers de nieuwe verhoudingen aardig weergeven.'

null Beeld anp
Beeld anp

Wat is La Place?

La Place ontstond in 1987 toen Nederlanders als lunch buitenshuis nog vooral een broodje kroket, uitsmijter en huzarensalade verorberden. De keten speelde als eerste in op een nieuwe trend van gezonder eten: een 'marktrestaurant' waar verse vruchtensappen, saladebuffetten en versgebakken brood werden aangeboden. Na de opening van de eerste vestiging in Hoog Catharijne in Utrecht volgde een snelle uitrol in alle V&D warenhuizen. Al snel bleken die locaties te klein en opende La Place in 1996 haar eerste restaurant buiten een warenhuis, boven de brug A4. Inmiddels is La Place de op een na grootste foodservice-organisatie van Nederland, na McDonalds. De keten zegt jaarlijks met de formule van natuurlijk, dagvers en huisgemaakt 35 miljoen klanten te trekken.

Meer over