Jumbo is Albert Heijns ‘gevaarlijkste concurrent’

Albert Heijn, met een marktaandeel van 30 procent, zegt de concurrentie van Jumbo niet te vrezen. ‘We denken dat Albert Heijn op basis van onze sterke formule op eigen kracht de concurrentie prima aankan’, aldus een woordvoerder van ’s lands grootste supermarktketen....

Analist Jan Meijer van Theodor Gilissen is daar minder gerust op. ‘Voor Ahold was een overname door Sperwer gunstiger geweest, omdat het dan zeker veertig winkels had verkregen en omdat de gevaarlijkste concurrent, Jumbo, klein was gebleven’, aldus Meijer.

Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte zal Albert Heijn zijn marktpositie met hand en tand verdedigen. ‘Dit blijft niet zonder gevolgen. Misschien begint Albert Heijn al snel een prijzenoorlog. Iets dat Jumbo de komende jaren kan missen als kiespijn, druk als ze zijn met de megaklus om tweehonderd Super de Boerwinkels om te bouwen.’

Ahold, de moedermaatschappij van Albert Heijn, kan overigens nog moeilijk doen. Bij de verkoop van zijn toenmalige dochterbedrijf Schuitema vorig jaar aan CVC Capital Partners, bedong Ahold het recht op de verkrijging van een bepaald aantal winkels bij een eventuele toekomstige verkoop of fusie van Schuitema.

Supermarktconcern Ahold gaat kijken hoe dit contract met Schuitema over de verkoop van winkels ingevuld moet worden.

Meer over