De ondernemingThe Young Digitals

Jongeren met een afgebroken opleiding krijgen bij The Young Digitals de kans zich te scholen in onlinemarketing

Noem de jongeren die zich bij The Young Digitals laten scholen in onlinemarketing vooral niet zielig of zwak, ook al hebben ze een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Wij hebben niet de illusie dat we de problemen van de jongeren in een jaar kunnen wegpoetsen, maar we kunnen ze wel een positieve boost geven.’

Jongeren leren in een cursus van tien weken de basisvaardigheden van onlinemarketing. Beeld Sabine van Wechem
Jongeren leren in een cursus van tien weken de basisvaardigheden van onlinemarketing.Beeld Sabine van Wechem

Aan het loslopende pluimvee voor de deur is het niet af te zien. In een bedrijfspand op het Haagse bedrijventerrein Binckhorst bevindt zich sinds kort de start-up The Young Digitals. Hier worden geen kippen getraind, maar jongeren.

Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, om precies te zijn. Noem ze vooral niet zielig of zwak, want dat zijn ze niet, zegt medeoprichter Sjoerd Hauptmeijer. In de adviescommissie van de Haagse Hogeschool zag hij elk jaar hoeveel jongeren hun studie niet afmaakten. ‘Die cijfers zijn echt enorm bij zo’n grote instelling. Maar ook in andere steden lopen veel jongeren vast in hun studie. Niet iedereen is ervoor gemaakt vier jaar lang in de schoolbanken te zitten.’

Bedrijf: The Young Digitals

Waar: Den Haag en Rotterdam

Sinds: 2019

Aantal werknemers: 15

Jaaromzet: combinatie van donaties, fondsen en omzet

Hauptmeijer (45) vindt het vooral schrijnend te zien hoe jongeren die al vroeg in hun leven te maken hebben gekregen met sociale, financiële of psychische problemen, stoppen met hun studie. ‘Het is bijna onmogelijk voor hen een baan met een toekomst te vinden.’

Daarnaast zag Hauptmeijer dat de bureaucratie van de opleidingen botst met de dynamische wereld van de sociale media en onlinemarketing. ‘En dat terwijl er steeds meer behoefte is bij organisaties en bedrijven online te communiceren. Er is veel vraag naar goed opgeleid personeel.’

Met medeoprichter Marc Pieterse (49) besloot Hauptmeijer zelf een opleidingsprogramma samen te stellen. Een gratis cursus van tien weken voor jongeren tussen de achttien en 27 jaar, met een afstand tot de arbeidsmarkt dus. In de cursus leren ze de basisvaardigheden van onlinemarketing: werken met Google Analytics, videocontent maken voor socialemediacampagnes, websites ontwerpen, teksten schrijven. ‘Het is een combinatie van theorie en praktijk. In de ochtend komt een van onze trainers langs om bijvoorbeeld wat te vertellen over Tik Tok of LinkedIn. In de middag gaan we op bezoek bij bedrijven zoals ADO Den Haag of de Koninklijke Schouwburg. Daar moeten ze dan meteen een onlinemarketingcampagne opzetten. Dat is de leervorm. Daarna behalen ze hun Google certificaten. Na tien weken krijgen ze een Young Digitals certificaat.’

Sjoerd Hauptmeijer, mede-oprichter van The Young Digitals: ‘Jongeren zijn geschikt voor onlinemarketing want goed op de hoogte van trends.
 Beeld Sabine van Wechem
Sjoerd Hauptmeijer, mede-oprichter van The Young Digitals: ‘Jongeren zijn geschikt voor onlinemarketing want goed op de hoogte van trends.Beeld Sabine van Wechem

Melanie (22) begon deze maand met een cursus bij The Young Digitals. Ooit zat ze op het gymnasium, maar door een moeilijke thuissituatie ging dat mis. Uiteindelijk werd Melanie opgenomen voor een depressie, waardoor ze moest stoppen met haar studie. ‘Tijdens een oriëntatieweek van bedrijven via de gemeente ben ik bij The Young Digitals terechtgekomen. Ik weet nog dat iedereen op de eerste dag moest vertellen wat ze wisten over onlinemarketing. Ik wist helemaal niets. De lessen van The Young Digitals zijn gelukkig zo toegankelijk dat ik alles snel begrijp.’

Na de tien cursusweken komen de trainees voor zes maanden in loondienst bij The Young Digitals, waar ze onder begeleiding onlinemarketing klussen uitvoeren voor opdrachtgevers zoals VodafoneZiggo, Exact, Nationale Nederlanden, hogescholen, gemeenten en ministeries. Na de cursus werd ook Melanie gevraagd om voor zes maanden bij The Young Digitals te werken. ‘Ik stortte me volledig op de analytische kant van het vak. Al snel had ik daar geen begeleiding meer bij nodig en maakte ik zelfstandig rapporten voor opdrachtgevers.’

Na de interne training volgt, als alles goed gaat, de laatste stap. De jongeren worden gedetacheerd bij een van de opdrachtgevers en krijgen een vaste baan in het marketingteam. In januari wordt Melanie gedetacheerd bij het communicatieteam van de Haagse Hogeschool. In totaal zijn nu 45 jongeren begeleid naar een onlinemarketingbaan.

Hoewel Hauptmeijer het soms lastig vindt de jongeren te zien gaan, vindt hij het belangrijk dat ze elders aan de slag kunnen. Ze maken plaats voor de volgende groep trainees. ‘Zo blijft er een flow.’

Zo wordt de plek van Melanie ingenomen door Arun (21), die door een auto-ongeluk een tijdje thuis kwam te zitten. Sinds een paar dagen wordt hij intern opgeleid door The Young Digitals. ‘Ik vond de cursus erg leuk. Je leert onwijs veel binnen korte tijd. Nu werk ik bij The Young Digitals, maar ik wil me op een gegeven moment ook verder ontwikkelen en zelf ontdekken waar ik aan de slag wil gaan.’

Het bedrijf wil de ‘moeilijke’ achtergrond van deze jongeren niet onder stoelen of banken steken, zegt Hauptmeijer. ‘Dat is uiteindelijk de groep waar we ons op richten. Onze cursus is er niet voor jongeren die tien weken niets te doen hebben of even wat nieuws willen uitproberen.’

Maar: ‘Wij leveren gewoon hartstikke goed werk en daarvoor willen we marktconform betaald worden. Dat is wat een sociale onderneming is. Er zijn ook stichtingen die zich inzetten voor deze groep jongeren, maar die zijn 100 procent afhankelijk van subsidies en donaties. Wij willen een businessmodel opzetten. Nu krijgen we nog geld van sociale fondsen van stichting Doen en ING. Maar op termijn willen we niet meer afhankelijk zijn.’

Hauptmeijer is ervan overtuigd dat jongeren veel kunnen betekenen voor bedrijven. ‘Ze zijn veel beter op de hoogte van sociale media en trends, waardoor zij hartstikke geschikt zijn voor onlinemarketingklussen.’ En zo snijdt het mes aan twee kanten. ‘Wij hebben niet de illusie dat we de problemen van de jongeren in een jaar kunnen wegpoetsen, maar we kunnen ze een positieve boost geven.’

Meer over