De kwestiePeter de Waard

Is de farmacie winnaar of verliezer van de pandemie?

null Beeld

Gezien de recordstanden van de beursindices (Dow, S&P500, Dax en AEX) telt de coronacrisis meer winnaars dan verliezers. Tenminste onder de beursgenoteerde bedrijven. Terwijl branches als de luchtvaart – die met alle macht overeind wordt gehouden –, het reiswezen en de evenementensector – die dat geluk niet hebben – de wonden likken, spinnen andere er garen bij: platformbedrijven, ict, distributiebedrijven en supermarkten. Alleen de sector die op voorhand getipt werd als de winnaar staat daar niet bij: de farmacie.

Met afstand is het Amerikaanse Pfizer de meest genoemde bedrijfsnaam in de afgelopen twaalf maanden. Het concern dat met het Duitse BioNTech in nog geen jaar een vaccin tegen een desastreuze pandemie ontwikkelde staat op een huizenhoog voetstuk.

Verwacht zou mogen worden dat door dit huzarenstukje de beurskoers van Pfizer zou zijn geëxplodeerd. Comirnaty, het vaccin van Pfizer, is tenslotte het meest geliefde hebbedingetje van de wereld: ver voor de Tesla van Elon Musk, de iPhone van Apple of Netflix. Het is in veel gevallen zelfs een zaak van leven of dood. De beurskoers van Tesla is sinds 6 april vorig jaar verzevenvoudigd, die van Apple en Netflix meer dan verdubbeld. De koers van Pfizer heeft amper wat gedaan. Het aandeel noteert 36 dollar. Een jaar geleden – toen de indices een dieptepunt bereikten – stond het aandeel op 32 dollar. Begin 2020 was Pfizer meer dan 40 dollar waard. Pfizer werd vorige zomer zelfs uit de Dow verbannen. Alleen bij de bekendmaking van de goedkeuring van het vaccin eind vorig jaar leefde de koers even op.

De Britse farmaciegigant AstraZeneca noteert zelfs lager dan een jaar geleden, hetgeen te wijten zou kunnen zijn aan alle tumult rond de bloedproppen. Het aandeel noteert nu 7.175 pond, terwijl het voor de coronacrisis nog bijna de 10 duizend pond aantikte. Een van de redenen is, zo werd in deze krant uitgelegd, dat Pfizer en AstraZeneca niet het onderste uit de kan willen hebben. Pfizer vraagt 12 euro voor een prik, AstraZeneca maar 1,74 euro. Ter vergelijking: een bmr (bof, mazelen, rode hond)-vaccinatie voor een kind kost al meer dan 20 euro. De farmacieconcerns zouden zuinig zijn omdat de overheden flink hebben bijgedragen aan de ontwikkelingskosten. Alleen het kleine Moderna heeft daar gezien de koerssprong geen boodschap aan.

Pfizer zet wel meer om dankzij het coronavaccin, maar verliest door de lockdown tegelijkertijd net zo veel omzet van andere medicijnen en vaccins, zoals cholesterolverlager Lipitor en het bekende Viagra. Maar ook de rest van de sector heeft niet geprofiteerd van de hausse. De koersen van Roche, Novartis, Merck en GlaxoSmithKline staan precies op hetzelfde niveau als begin april 2020.

Big Pharma is niet de winnaar van deze pandemie. En de Small Pharma ook niet. Vraag het maar aan het Nederlandse juweel Galapagos waarvan de beurswaarde is verschrompeld.

Meer over