IPhonespelletjes bedreigen marktaandeel Nintendo

Een half jaar geleden werd de topman van Nintendo gevraagd of hij in de iPhone een directe concurrent zag van de Nintendo DS, de succesvolle draagbare spelcomputer van het Japanse spelletjesbedrijf. Toen dacht hij nog van niet.

Peter van Ammelrooy

‘Als we elkaars rivalen zouden zijn, zou ik geen Mac meer gebruiken bij mijn presentaties’, zei Satoru Iwata. ‘Ik zou tijdens een interview mijn iPhone niet meer kunnen opnemen.’ De baas van Nintendo lag er niet wakker van.

Games

In Barcelona hebben grote en kleine spelers in de mobiele telefonie zich deze week verzameld om te kijken hoe de hazen dit jaar lopen. En Apple mag dan niet aanwezig zijn, in de tweede zin van elk gesprek op de vloer van de Fira – de Barcelonese tegenhanger van de RAI in Amsterdam – valt de naam van zijn populaire gsm. In elke derde zin valt het begrip ‘games’.

De iPhone is in nog geen drie jaar tot het snelst uitdijende platform voor computerspellen uitgegroeid. Games vormen de populairste categorie in de App Store, de webwinkel van Apple voor software voor de iPhone. Van de ruim 165.600 gratis en betaalde apps is ruim eenzesde games.

Appstore

In 2009 is wereldwijd voor 4,5 miljard dollar (3,3 miljard euro) aan software voor mobiele telefoons verkocht. Apple’s iPhone nam 99,4 procent van die markt voor zijn rekening. ‘Games zijn nog altijd het meest gewild’, zei directeur Stephanie Baghdassarian van marktonderzoeker Gartner vorige maand.

Dat zijn bedragen die niet onopgemerkt blijven. Op de Tokyo Game Show klonken afgelopen oktober dan ook enthousiaste geluiden. Kazumi Kitaue, directeur van gamesmaker Konami, noemde op de beurs de gsm een veelbelovend platform. Iedereen heeft immers een mobieltje.

Drie telefoons

‘Een gezin met drie kinderen heeft misschien maar één PlayStation, maar wel drie telefoontoestellen waarmee ze spellen kunnen downloaden’, aldus Kitaue. Van de 758 games die te zien waren in Tokio, waren er 168 voor mobiele telefoons. Dat zijn er twee keer zo veel als op de editie van de computerspellenbeurs van 2008.

Ook Electronic Arts (EA) profiteert van de manie. ’s Werelds grootste uitgever van games had vier titels in de top-10 van de best verkochte iPhone-games. Het gaat om spellen die EA ook al het vaakst verkoopt voor spelcomputers en de pc, zoals The Sims 3, Need For Speed Undercover en Tiger Woods PGA Tour. Ze leveren EA wel een fractie op van wat een spel in de winkel doet: van 3,99 tot 5,49 euro tegen 40 tot 60 euro van de versie voor de Xbox 360 of de Wii.

Goedkoop

De prijserosie houdt een risico in voor gamesuitgevers, zegt analist Michael Pachter van zakenbank Wedbush Securities. ‘Als je Madden voor een tientje aanbiedt voor de iPod Touch (een mp3-speler van Apple – red.), devalueer je de waarde van Madden.’ Er groeit volgens Patcher een generatie op die niet langer 150 euro wenst neer te tellen voor een Nintendo DS en nog eens 30 tot 50 euro voor een game in een doosje.

Bedrijven die iPhone-spellen leveren, moeten genoegen nemen met minder dan Patchers tientje. De gemiddelde prijs voor een app is 2,49 euro. De helft van de vijftig best verkopende apps wordt verkocht voor 79 eurocent. Als fabrikanten dat al binnen krijgen: er wordt bij het leven gekopieerd.

Gekraakt

Fishlabs, een Duitse ontwikkelaar van mobiele spellen, bracht vorig jaar het racespel Rally Master Pro voor de iPhone uit. Aan de spelscores die gebruikers op internet kunnen delen, kon het bedrijf zien dat op de eerste verkoopdag 95 procent met een gekraakte versie speelde.

Nu is alleen Apple spekkoper met games voor zijn iPhone. Maar inmiddels maken ook andere mobieltjesmakers werk van hun webwinkels – Google met de Android Market, Nokia met de Ovi, en Samsung sinds een week met het Bada-loket. Dit jaar zal er voor 6,8 miljard dollar aan apps worden verkocht, denkt Gartner, en in 2013 voor 29,5 miljard. Geld dat niet aan Nintendo-vermaak wordt gespendeerd.

Iwata’s slapeloze nachten zijn misschien niet meer ver weg.

Meer over