De winnaar en verliezer van de week

Infoplaza loopt met het weer hard, FNG deed dat in de mode te hard

René Westening.

René Westening (Infoplaza): Weeronline is nieuwe kraal aan ketting.

Weervoorspellingen zijn big business. Zelden zullen de weersites zo vaak zijn geraadpleegd als deze week. Bijna wanhopig keken Nederlanders uit naar wat koelte en een verfrissende bui op de plek waar ze op dat moment verkeerden - thuis of op de camping.

Buienradar, eigendom van RTL Nederland, is misschien de bekendste met tien miljoen unieke bezoekers per maand. Maar inmiddels steekt Infoplaza met sites als Weerplaza en Buienalarm die naar de kroon. Infoplaza levert niet alleen de weersvoorspellingen aan alle grote kranten van Nederland - ook deze - en de NOS, maar maakt ook voorspellingen op maat aan de horeca, land- en tuinbouw, de NS en wereldwijde scheepvaart.

Deze week reeg Infoplaza met de overname van Weeronline een nieuwe kraal aan de ketting - een site die in het verleden onder meer in handen was van de Friese televisieweerman Gerrit Hiemstra. De participatiemaatschappij Bolster stak een helpende hand toe. Die krijgt 42,5 procent van de aandelen. Hiermee is Infoplaza nu het grootste weerplatform van het land. De oprichters René Westening en Menno Bom houden de meerderheid.

Westening noemde de overname van Weeronline een belangrijke stap in het ‘verwezenlijken van de ambities’. Een aardig mondje managementaal spreek hij al. Nu maar hopen dat hij met de overname zijn hand niet overspeelt.

Dieter Penninckx.Beeld Belga

Dieter Penninckx: ‘Veel te hard en te lang in het rood gereden’

Dieter Penninckx lijkt de Jan Marsalek (Wirecard) van de lage landen te worden. De Belgische financiele krant De Tijd meldde deze week dat de onderzoeksrechter in Antwerpen een onderzoek heeft ingesteld vanwege mogelijke fraude en andere criminele activiteiten bij het modeconcern FNG.

FNG moest deze week het faillissement aanvragen voor zijn Nederlandse dochters Miss Etam, Expresso, Claudia Sträter, Steps, Promiss en Henkelman Schoenen. En zoals gebruikelijk in de modebranche zal door de curatoren naarstig getracht worden een doorstart te bewerkstelligen, maar veel van de crediteuren zijn dan wel hun geld kwijt. Behalve op Penninckx is het onderzoek ook gericht op de activiteiten van diens partner Anja Maes en Manu Bracke die Penninckx in mei opvolgde als ceo. FNG werd in 2003 opgericht door dit trio. Via overnames wilde FNG een internationaal mode-imperium uit de grond stampen. Maar FNG overspeelde zijn hand in de concurrentieslag met de webwinkels. Vorig jaar werd een verlies geleden van 300 miljoen euro. De coronacrisis was de nekslag. ‘Ik heb waarschijnlijk veel te lang en veel te hard in het rood gereden’, erkende Penninckx in juni in een interview met RetailDetail. Zijn gezondheid was te slecht. ‘In de race waarin ik zat, zag ik dat niet. Ik was gewoon op.’

Meer over