Inchecken voortaan ook mogelijk met smartphone

Amper hebben reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond een actie aangekondigd tegen de aanschafkosten van een ov-chipkaart of alle openbaar vervoerbedrijven beginnen met een proef om die kaart overbodig te maken. In- en uitchecken kan voortaan met de mobiele telefoon.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Smart-OV heet het project van alle ov-bedrijven en de providers KPN en Vodafone dat maandag in Amsterdam is gepresenteerd. Tweehonderd proefpersonen kunnen vanaf volgende week meedoen aan een proef waarbij de ov-chipkaart op de simkaart van de telefoon is geladen.

'Dit is een echte innovatie op het gebied van betaalgemak voor de reiziger', jubelt directeur Alexandra van Huffelen van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB maandag bij de presentatie. Haar Rotterdamse collega Pedro Peters van de RET vindt de ov-chipkaart (in 2009 voor het eerst bij zijn bedrijf geïntroduceerd) nu al 'achterhaald'.

Zo'n groot vertrouwen heeft Peters in het toekomstige 'reizen per telefoon' dat hij hackers uitdaagt Smart-OV te kraken. 'Ik wens ze veel succes.' Ook Peters denkt dat ov-reizigers zeer ingenomen zullen zijn met de innovatie. 'Als ik in de tram zit zie ik alleen maar mensen met hun mobieltje praten.'

Portemonnee

Bij al die euforie past de kanttekening dat het 'betaalgemak' nu alleen aangeboden kan worden op een aantal Android-toestellen met NFC-chip. Voor iPhones, Blackberry's en Windowstelefoons kan Smart-OV voorlopig nog niet worden geleverd.

Voor de providers past de proef in het streven om van de mobiele telefoon een soort portemonnee te maken. Dat willen Nederlanders graag, verzekert Sabine van Loon van Vodafone. 'We zijn dol op nieuwe technologieën.'

Smart-OV is gekoppeld aan een app waarop reizigers kunnen zien of ze wel hebben in- en uitgecheckt, wat hun saldo is en wat de rit heeft gekost. Ook kunnen de tien laatste treintransacties worden teruggelezen. Deelnemers aan de proef gaan ermee akkoord dat hun saldo automatisch wordt aangevuld.

Samenwerken

Het is een zeldzaamheid dat alle vervoersbedrijven in één project samenwerken, zegt RET-directeur Peters. Of al die bedrijven er inderdaad al klaar voor zijn kan maandag, na de introductie nabij het Amsterdamse station Bijlmer-Arena, door proefpersonen van de pers worden uitgetest.

En inderdaad, de NS-poortjes bij dat station gaan open zodra de telefoon tegen de kaartlezer is gehouden. Eenmaal in de trein bevestigt de conducteur die ochtend te zijn geïnformeerd over de proef. Op verzoek leest hij de telefoon na. De technologie werkt. 'Helemaal goed, u reist niet illegaal.'

Iets moeizamer gaat het tien minuten later bij het inchecken bij tram 26 van het GVB. Het verlossende piepje klinkt pas nadat de telefoon met de achterkant tegen de kaartlezer is gehouden. Raadpleging van de app geeft inderdaad inzage in kosten en tijdstip van inchecken. Maar ook: 'GVB-halte onbekend'.

Meer over