Ikea is ambitieus en wil een omzet van 50 miljard euro

Ikea heeft dinsdag bij de presentatie van zijn jaarcijfers ambitieuze plannen aangekondigd voor zijn activiteiten in Azië. Het Zweedse woonwarenhuisconcern verwacht zijn jaaromzet de komende vier jaar op te stuwen naar 50 miljard euro in 2020. Nieuwe klanten in de bevolkingsrijke naties China en India moeten deze omzetgroei van bijna 50 procent mogelijk maken.

In Londen opende Ikea een pop-up-restaurant waar gasten zelf kunnen koken.Beeld getty

Circa twintig jaar geleden maakte Ikea zijn entree in China, aanvankelijk bescheiden. De afgelopen jaren kwamen er in dat land elke jaar drie woonwarenhuizen bij. Inmiddels heeft 's werelds grootste meubelverkoopconcern (opgericht in 1943) in China 21 vestigingen, op een totaal van 340 wereldwijd.

Het woonwarenhuis in Peking staat in de toptien van Ikea's grootste winkels. Het uitbreidingstempo in China wordt de komende jaren opgevoerd naar vier tot vijf nieuwe zaken per jaar, kondigde Ikea-topman Peter Agnefjäll gisteren aan in een toelichting op de jaarcijfers 2015/2016.

In India opent het Zweedse meubelconcern volgend jaar zijn eerste verkooppunt. De bouw van een woonwarenhuis in Haiderabad in het zuiden van India is inmiddels begonnen. In Mumbai, India's grootste stad (circa 14 miljoen inwoners), heeft Ikea bouwgrond aangekocht en in andere belangrijke steden, waaronder New Delhi en Bangalore, zoekt het bedrijf naar geschikte vestigingslocaties, aldus persbureau Bloomberg.

India

Ikea wil in 2025 ten minste 25 vestigingen hebben in India. Agnefjäll beschouwt het land als een van 's werelds grootste groeimarkten, vooropgesteld dat de Indiase economie zich ook in de verdere toekomst staande weet te houden. Overigens opent Ikea komend jaar ook in Servië een eerste lokale vestiging.

Eind vorige maand sloot het bedrijf zijn gebroken boekjaar af met een omzetgroei van ruim 7 procent. Die groei bracht de jaaromzet op 34,2 miljard euro. In de voorbij twaalf maanden ontvingen de Ikea-vestigingen samen 783 miljoen bezoekers.

Agnefjäll: 'Afgelopen jaar hebben we extra nadruk gelegd op keukens, koken, eten. Onze klanten hebben dit enorm gewaardeerd. Komend jaar willen we nog meer ons best doen om bezoekers een geweldige winkelervaring te geven, zowel online als op de winkelvloer.'

Beeld reuters

Teruglopende omzet Rusland

Tegenover de stijgende omzetcijfers in China, Australië, Canada en Polen staat een teruglopende omzet in Rusland, wat een gevolg is van de verzwakking van de Russische economie. Het belangrijkste land voor Ikea blijft vooralsnog Duitsland, op de voet gevolgd door de VS.

Net als talloze andere retailbedrijven is ook Ikea bezig met het integreren van zijn fysieke en digitale winkelkanalen. Het afgelopen jaar openden de Zweden voor het eerst meer eigentijdse 'Pick Up & Order'-punten (negentien) dan traditionele winkels (twaalf). De 'Pick Up & Order'-punten werken met een nieuw en kleiner winkelformat en een afhaalbalie.

Klanten in Nederland kunnen hun online bestelde spullen ophalen in een Ikea-vestiging naar keuze en op een door henzelf bepaald tijdstip. Ikea introduceerde deze service dit jaar.

Meer over