IHC Caland sluit werf

Het maritieme bedrijf IHC Caland sluit zijn scheepswerf Van der Giessen-de Noord. Daardoor verliezen ongeveer vierhonderd mensen hun baan. Verder splitst IHC Caland het bedrijf in twee beursgenoteerde ondernemingen....

De werf Van der Giessen-de Noord in Krimpen aan den IJssel had al een hele tijd geen orders meer binnengehaald. Er werken ongeveer 470 mensen, van wie er circa tachtig mee kunnen naar de nieuwe onderneming. Voor het overige personeel wordt ontslag aangevraagd. De medewerkers van de werf hebben maandag vrijaf gekregen.

IHC Caland reserveert een bedrag van 45 miljoen dollar (ongeveer 40 miljoen euro) dat naar verwachting met de sluiting samenhangt. Dat gaat ten koste van de winst over 2003.

Van der Giessen-de Noord was een van de laatste bolwerken van de Nederlandse zeescheepsbouw. Deze bedrijfstak kreeg vooral in de jaren zeventig harde klappen, toen de concurrentie uit de lagelonenlanden in Oost-Azië onverwacht sterk opkwam.

De werf leek gered toen IHC Caland er in 1997 eigenaar van werd. De offshoreonderneming wilde haar assortiment uitbreiden met baggervaartuigen. De opleving zorgde ervoor dat Van der Giessen-de Noord nog kon groeien door de overname in september 1999 van Yssel Vliet Combinatie (YVC) IJsselwerf.

IHC Caland verwacht dat het laatste schip in het eerste kwartaal van 2004 van stapel loopt. Als reden geeft de onderneming aan dat de marktomstandigheden uitermate zwak zijn. Er valt niet te concurreren met de huidige prijsniveaus. Verder is de markt voor baggerschepen, de reden voor IHC Caland om de werf te kopen, voor de nabije toekomst 'dood'.

De vakbonden CNV Bedrijvenbond en FNV Bondgenoten spreken van 'een grote klap' nu de werf Van der Giessen-de Noord sluit. E. van der Meen van de CNV Bedrijvenbond voorziet ook een golf van ontslagen bij toeleveranciers van de scheepswerf. 'Het zou me niet verbazen als daar ook honderden banen verdwijnen.'

IHC Caland maakte de sluiting bekend bij de presentatie van de resultaten over het eerste halfjaar. Het bedrijf boekte een nettowinst van 34,2 miljoen dollar (31,5 miljoen euro). Een jaar eerder boekte het een winst van 42,4 miljoen dollar. Omgerekend in euro's is de winstval nog veel groter gezien de veranderingen in de koersen van de dollar en de euro. De omzet van de onderneming steeg van 833 miljoen dollar naar 1,1 miljard dollar.

In het vierde kwartaal van 2003 worden de aandeelhouders bijeengeroepen. Zij moeten toestemming geven voor de splitsing. Volgens IHC Caland is het nodig het bedrijf te verdelen, zodat beide onderdelen hun strategische doelstellingen kunnen halen. De twee activiteiten vertonen op dit moment weinig synergie. De afsplitsing moet aan het einde van dit jaar een feit zijn.

De huidige bestuursvoorzitter van IHC Caland, J. van Dooremalen, gaat de nieuwe onderneming leiden, waarin de activiteiten van IHC Holland en Merwede Shipyard worden gevoegd. D. Keller volgt van Dooremalen op als bestuurder van IHC Caland. Keller is nu directeur van de buitengaatse olie- en gasactiviteiten.

Meer over