Hollandia koopt werf Van der Giessen

IHC Caland heeft een principe-overeenkomst gesloten voor de verkoop van haar scheepswerf Van der Giessen-de Noord aan de Hollandia Baily Kloos Groep, eveneens in Krimpen aan den IJssel....

IHC Caland, bouwer van baggerschepen en olieproductietankers, besloot augustus vorig jaar tot sluiting van de werf vanwege een gebrek aan bouworders voor met name veerboten. De concurrentie uit een aantal Europese landen en Azië was te groot. In januari werd het laatste cruiseschip opgeleverd. Begin december kregen vierhonderd werknemers van de werf ontslag aangezegd.

Hollandia, gespecialiseerd in staalbouw en staalconstructies, wil op de werf een deel van de productie concentreren om kosten te besparen. Er is een principe-overeenkomst gesloten over de verkoop van de werf. Details zoals de verkoopprijs moeten nader worden ingevuld. Hollandia heeft vorig jaar acht werknemers van de werf in dienst genomen. Dat worden er niet meer, aldus Hollandia.

IHC Caland heeft 45 miljoen dollar gereserveerd voor de sluiting van de werf. Daardoor daalde de nettowinst van het bedrijf in 2003 tot 46,6 miljoen dollar bij een omzet van 1,8 miljard dollar, blijkt uit de maandag gepubliceerde jaarcijfers. Het jaar daarvoor was de winst 77 miljoen dollar.

Het gereserveerde bedrag voor de sluiting van de werf is voldoende, aldus president-directeur Sjef van Dooremalen . IHC Caland heeft nog twee werven in haar bezit, de Merwede Shipyard en IHC Holland in Kinderdijk. Daar worden baggerschepen gebouwd. De werven hebben een marktaandeel van meer dan 50 procent.

IHC Caland wil de baggerpoot afsplitsen, omdat de synergie tussen het offshoredeel van het bedrijf en beide werven steeds minder wordt. De voorkeur gaat uit naar verkoop. Als dat niet lukt dan zal een aparte beursnotering worden aangevraagd voor de combinatie van werven. Van Dooremalen denkt de afsplitsing het derde kwartaal van dit jaar rond te hebben.

De winstmaker van het concern is de offshoretak. Daar worden schepen ontworpen en vervolgens geleast die in diep water olie oppompen en tijdelijk opslaan. In 2003 werden drie van die schepen afgeleverd, een recordomzet. Van Dooremalen is voor 2004 optimistisch over de offshoretak vanwege de hoge olieprijs. Hij hoopt dit jaar opdrachten te krijgen voor minimaal twee productietankers. IHC had eind 2003 een orderportefeuille van 4,8 miljard dollar, 6 procent lager dan het jaar daarvoor.

Meer over