‘Het benzineverbruik is niet het enige dat telt’

Donderdag 20 maart was de dag dat ‘Fred’ stierf. ‘Het gebeurde niet plotseling. Het was een sluipend proces’, zegt Corine van der Heide (27) over haar Renault 4 uit 1988....

Dit was reden voor het stel uit Purmer hulp te vragen aan de Groene Coach, Hans van Dijk. Deze milieuadviseur van Milieu Centraal heeft afgelopen maanden twee gezinnen gecoacht om duurzamer te leven. Het resultaat is maandelijks in de Volkskrant te lezen. In deze aflevering staat het thema ‘transport’ centraal.

De Renault 4 was oud en – hoewel hij relatief weinig benzine gebruikte – veel vuiler dan een vergelijkbare nieuwe auto. Er kwam vier keer zo veel luchtverontreiniging uit de uitlaat.

‘Toen we hem kochten, wisten we niet dat hij zo vervuilend was, bij de aankoop van een nieuwe auto willen we daar wel opletten’, zegt Maters.

Het is belangrijk om – behalve naar het benzineverbruik – ook te kijken naar het bouwjaar, adviseert de Groene Coach. ‘Hoe nieuwer, hoe beter. Kies je voor tweedehands, dan kun je het best een auto nemen die vanaf 2001 is gebouwd. In 2000 werd de derde euronorm voor auto’s ingevoerd, inmiddels wordt er al gewerkt aan de vijfde euronorm. Hierdoor worden autofabrikanten verplicht om steeds schonere auto’s te maken.’

Maar de prijs is ook belangrijk, reageert Maters. ‘We kunnen gewoon niet veel betalen. We hebben inmiddels een heel mooie rode Daihatsu Cuore uit 1994 gezien. Een soort koekblikje. Hij kost 950 euro en rijdt 1 op 17.’

Kan beter, maar niet slecht, oordeelt Van Dijk. ‘Hij rijdt zuinig, de gemiddelde auto rijdt 1 op 13. En qua vervuiling scheelt het dat deze auto van na 1992 is. In dat jaar werd de katalysator verplicht. Het is ook goed dat deze auto op benzine rijdt. Bij nieuwe auto’s maakt het niet zo veel uit of je op benzine, diesel of lpg rijdt, mits de nieuwe dieselauto een roetfilter heeft. Dan wordt 90 procent van het fijnstof opgevangen. Maar een oude diesel is en blijft het beroerdst. Zet je er een roetfilter op, dan wordt 30 tot 60 procent van het fijnstof opgevangen.’

Een hybride-auto – die zowel een benzine- als een elektromotor heeft – of een auto die rijdt op biobrandstof, is geen optie voor Van der Heide en Maters, vooral vanwege de prijs en praktische redenen.

Meer over