Heineken en Olm ruziën voort om logo

AMSTERDAM Heineken spant opnieuw een kort geding aan tegen bierbrouwer Olm, die met haar logo het beeldmerk van Heineken zou schenden....

Door onze verslaggeefster Ana van Es

Al maanden ligt Heineken in de clinch met Olm, dat in 2003 werd gestart door voormalig Heineken-werknemer Mark Schneider. Sinds begin dit jaar verkoopt Olm in supermarkten bierflesjes met een logo dat door gebruik van onder meer een rode ster de look en feel van Heineken zou hebben.

Eind maart kwamen de brouwers tot een schikking: Olm zou voor 15 mei haar logo veranderen. Die termijn is inmiddels verlengd tot 15 juni. Dan wordt het nieuwe etiket gepresenteerd, een zwart-zilveren achtergrond met een gele ster. Heineken eist nu dat Olm voor die tijd alle flesjes met het oude logo uit de schappen laat halen, op straffe van een dwangsom van 10 duizend euro per dag.

Volgens Olmdirecteur Schneider is dat in strijd met de eerder gesloten schikkingsovereenkomst. ‘Wat nog aan oude Olmflesjes op voorraad staat, mag gewoon worden verkocht. Voor het einde van de maand zijn die flesjes sowieso weg, zeker nu met het WK-voetbal.’

Schneider verwijt Heineken misbruik te maken van haar marktpositie. ‘Ze hebben de complete aanval op ons geopend. Bij cafés waar Olm exclusief op de tap staat, komen ze langs om hun bier onder de kostprijs aan te bieden. Door alle procedures lopen de advocaatkosten steeds verder op. Met het nieuwe logo hopen we ervan af te zijn. Wij willen gewoon brouwen.’

Een woordvoerder van Heineken bevestigt dat ereen akkoord is bereikt over het logo van Olm. ‘Maar we zien die verandering nog niet terug in de flesjes die op de markt worden gebracht.’

Meer over