Hartpatiënt beter af bij Northwest

Hartpatiënten moeten de KLM gaan mijden, maar kunnen gerust in een Northwest-vliegtuig stappen. Want Northwest gaat, in navolging van enkele Amerikaanse en Australische maatschappijen, extra hartbewakingsapparatuur in zijn vliegtuigen installeren....

Het gaat om apparaten die met elektrische schokken hartritmestoornissen kunnen verhelpen (automatische hartdefibrillatoren) en om elektrocardiografie-apparatuur. De apparatuur wordt ook geïnstalleerd in de lounges en in de personeelsruimten aan de grond.

Volgens Australische onderzoekers zouden wereldwijd jaarlijks rond de duizend vliegtuigpassagiers aan een hartstilstand bezwijken. Een belangrijk voordeel van (diagnostische) hartapparatuur aan boord is volgens hen dat een toestel niet hoeft uit te wijken als er niets ernstigs aan de hand blijkt met een patiënt. Dat scheelt de Australische maatschappij Qantas nu al aardig wat geld.

De operatie bij Northwest begint dit najaar en moet binnen een jaar voltooid zijn. Alle elfduizend stewardessen en stewards van Northwest krijgen een training in het gebruik van de defibrillator. Voor de hele operatie trekt Northwest vijf miljoen dollar uit.

KLM zegt nog geen plannen te hebben het voorbeeld van Northwest te volgen. 'We wachten hun ervaringen af', aldus een woordvoerder. Hij wijst erop dat er geen wettelijke verplichting is voor luchtvaartmaatschappijen om dergelijke apparatuur aan boord te hebben. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA bestudeert momenteel of zo'n verplichting er moet komen. Mocht de FAA daartoe besluiten, dan zal dat zeker invloed hebben op de internationale luchtvaart, aldus KLM.

De eerste maatschappij die de ziekenhuisapparatuur aan boord nam, was Virgin Atlantic uit Engeland, gevolgd door de Australische maatschappij Qantas. American Airlines was in 1997 de eerste Amerikaanse maatschappij die hartapparatuur aan boord nam.

Cijfers over hartaanvallen in de lucht of op luchthavens zijn schaars. Qantas noteerde over een periode van ruim vijf jaar 46 gevallen van hartstilstand bij zijn passagiers, waarvan 27 tijdens de vlucht. De FAA kwam in 1993 uit op vier medische noodsituaties per miljoen passagiers.

Meer over