Grote vermomde Renault voor tweedehands prijsje

Gereden: Dacia Logan 1.4 Laureate..

Het uiterlijk van de eersteling van het moderne Dacia, de Logan, is opzijn best acceptabel te noemen. Van opzij heeft de auto de ingetogenlijnen van een Renault, en de achterkant heeft kont waarachter een Klikozich kan verschuilen.

Het nieuwste model van de Roemeense autobouwer Dacia is een echteveel-voor-weinig-auto. Een auto die ondanks zijn Oost-Europese afkomst inniets doet denken aan Lada, het merk dat de goedkope auto zo'n slechtenaam heeft gegeven.

Als een Lada een Aldi-auto is, dan is de Logan de AlbertHeijn-huismerk-auto; kwaliteit voor weinig geld. De echte verrassing vande Logan zit 'm in de prijs: een volwassen gezinsauto voor de prijs van eenboodschappenkarretje.

Om precies te zijn: met een instapprijs van net geen 8500 euroconcurreert de Logan met een met de Suzuki Alto (7700 euro), de DaihatsuCuore (8200) en de Ford Ka (9000), auto's waarmee doorgaans geen gezinnenmet drie kinderen worden vervoerd.

De Logan is een vermomde Renault. De Franse grootaandeelhouder van hetoude Roemeense automerk, ontwierp en bouwde de auto met het oog op klanten in 'opkomende markten'; landen die wel hun best doen, maar ineconomische slagkracht nog te kort komen, zoals Turkije, Marokko, Indiaen landen in Latijns-Amerika. De consequentie van de keuze voor dezemarkt klinkt door in alle kenmerken van de auto: het uiterlijk, de prijs,de bouwwijze, de techniek en de marketing. Vooral de lage prijs is daarbijopvallend. In de markten waarvoor de auto is ontwikkeld, gaat de autominder dan vijfduizend euro kosten. De concurrentie zag dat als eenonmogelijke opgave. Het is Renault niet alleen gelukt dankzij de lageuurlonen in Roemenië, maar ook door te bezuinigen op de materialen, deuitrusting, de ontwikkeling en een slimme bouwwijze. De auto zit simpel inelkaar, met soms vermakelijk ouderwetse onderdelen. Zo heeft debagageruimte een beugelschanier met veer zodat hoge voorwerpen gemakkelijkbeschadigd raken.

Bovendien is veel weggelaten, wat een zegen is: wat er niet in zit, kanook niet kapot. Vergeleken met veel moderne voertuigen is de auto Spartaansuitgerust. Dat wil zeggen: voor de oorspronkelijke doelgroep is er instandaarduitvoering geen boordcomputer, geen ABS, geen airco en zelfsgeen radio beschikbaar. Wel zijn twee airbags aan boord.

Naarmate het Logan-project vorderde, werd duidelijk dat de spotgoedkopeauto ook in de smaak van de Westerse consument zou vallen. Het moederbedrijf zag de kans schoon een budget-auto aan het assortiment toete voegen: als vervanger voor het tweedehandsje of als tweede gezinsauto.

De aanval op wat 'de onderkant van de markt' wordt genoemd, komt voorrekening van het merk Dacia, om de merknaam Renault geen geweld aan tedoen. Wel wordt uit economische overwegingen gebruikgemaakt van het dealernetwerk van Renault.

Ook is de Logan voor de westerse automobilist rijker voorzien vanextra's als airco, boordcomputer, radio, stuurbekrachtiging en eenzwaardere motor.

Dat laatste kan geen kwaad, de geteste 1400 cc-motor doet zijn werkkeurig, maar gedraagt zich bij volle bepakking als een winkelbediende opzaterdagmiddag. Dat ligt trouwens ook een beetje aan de bagageruimte, diemet 380 liter gerust een varkentje, inclusief een week voer kan bevatten.

Ook de hoofdruimte achterin is opvallend genereuzer dan in de RenaultVel Satis, een directie-auto vanaf 52 duizend euro.

Aan het Logan-interieur kan niemand aanstoot nemen. Materialen enkleuren zijn niet bijzonder, maar een tien jaar oude Toyota ziet er tenslotte ook niet uit. Hier en daar is de uitrusting van een aandoenlijkeknulligheid. Zo zitten de knoppen voor de verwarming ver uit het zicht,goed verstopt achter de versnellingspook. Het went, maar handig is anders.

Als deze auto in West-Europa slaagt, zullen meer fabrikanten trachtenhun sedans elders tegen supermarktprijzen in elkaar te laten schroeven.

Theo Stielstra

Meer over