Grolsch levert geen bier meer aan Albert Heijn

De bierbrouwer Grolsch levert geen bier meer aan de supermarktketen Albert Heijn en de drankhandel Gall & Gall, een zusterbedrijf van de keten...

Albert Heijn maakte na de mededeling van Grolsch donderdag de onderhandelingsvoorwaarden van de brouwer openbaar – informatie die doorgaans nooit naar buiten komt. In een persbericht stelt Albert Heijn dat Grolsch voor een krat van 24 bierflesjes een euro meer vraagt dan afgelopen jaar. Dat is een inkoopprijsstijging van 13 procent per krat. ‘Dat is niet acceptabel’, zegt een woordvoerder van Albert Heijn.

Ook zou de bierbrouwer hebben geëist dat de supermarktketen zijn consumentenprijs met 1,30 euro verhoogt (een prijsstijging van 16 procent). ‘Dat is absoluut niet waar’, reageert de woordvoerder van Grolsch. ‘Wij kunnen helemaal geen eisen aan de consumentenprijs stellen – daar gaan wij niet over en dat is bovendien verticale prijsbinding en dus bij wet verboden.’

Ook de genoemde inkoopprijs is volgens Grolsch ‘substantieel onjuist’ en ‘ver bezijden de waarheid’. Grolsch stelt juist dat de supermarktketen te lage prijzen bedingt om de kosten van de prijsoorlog op zijn toeleveranciers af te wentelen.

Albert Heijn zegt nog voor ruim twee weken aan Grolschbier op voorraad te hebben. Ook dat ‘kan niet waar zijn’ volgens de bierbrouwer: ‘We werken om drie redenen met zo klein mogelijke voorraden: bier neemt veel ruimte in, het is beperkt houdbaar en het is een kostbaar product waarvan je geen overschotten wilt riskeren. Als we niet snel tot overeenstemming komen, raakt met een dag of twee de voorraad in de eerste winkels al op.’

Veel andere supermarktketens hebben de prijs van een krat Grolsch inmiddels met 90 tot 130 cent verhoogd. ‘We konden niet anders’, zegt de woordvoerder van Laurus (Edah, Konmar en Super De Boer). 'Grolsch eiste een prijsverhoging of zou de levering stoppen.'

De supermarktoorlog, die eind 2003 begon, is hiermee weer in alle hevigheid opgelaaid. De nieuwe onderhandelingsronde, die jaarlijks na de feestdagen in december begint, wordt harder gevoerd dan ooit, zegt directeur Hielke van Dijkema van FanoFineFood, een dochterbedrijf van voedingsproducent Koninklijke Smilde.

Van Dijkema levert koelverse salades en kant-en-klaarmaaltijden aan alle Nederlandse supermarktketens. Met geen van de ketens is al een akkoord over de prijs, terwijl dat normaliter om deze tijd wel het geval is. ‘Het klimaat tussen leveranciers en grootwinkelbedrijven verhardt’, zegt Van Dijkema. Hij zegt op zoek te gaan naar nieuwe klanten als de inkopers zijn minimumprijs niet willen betalen.

Afgelopen jaar won de ontbijtkoekfabrikant Peijnenburg nog een rechtszaak van Albert Heijn, die de meestverkochte koek (600 gram) van Peijnenburg tegen de wil van de producent onder de inkoopprijs verkocht.

Meer over