Grolsch levert geen bier meer aan Albert Heijn

De bierbrouwer Grolsch levert geen bier meer aan de supermarktketen Albert Heijn. Ook de drankhandel Gall & Gall, een zusterbedrijf van Albert Heijn, krijgt niets meer geleverd....

Albert Heijn maakte dinsdag de onderhandelingsvoorwaarden van Grolsch openbaar; informatie die doorgaans nooit naar buiten komt. In een persbericht stelt Albert Heijn dat Grolsch voor een krat van 24 bierflesjes een euro meer vraagt dan in het afgelopen jaar. Dat is een stijging van de inkoopprijs met 13 procent per krat. ‘Dat is niet acceptabel’, zegt een woordvoerder van Albert Heijn.

Ook zou de bierbrouwer hebben geëist dat de supermarktketen zijn consumentenprijs met 1,30 euro verhoogt (een prijsstijging van 16 procent).

‘Dat is absoluut niet waar’, reageert de woordvoerder van Grolsch. ‘Wij kunnen helemaal geen eisen aan de consumentenprijs stellen. Daar gaan wij niet over en dat is bovendien verticale prijsbinding en dus bij wet verboden.’

Ook de genoemde inkoopprijs is volgens Grolsch ‘substantieel onjuist’ en ‘ver bezijden de waarheid’. Grolsch stelt juist dat de supermarktketen te lage prijzen bedingt om de kosten van de prijsoorlog op zijn toeleveranciers af te wentelen.

Albert Heijn zegt nog voor ruim twee weken aan Grolschbier op voorraad te hebben. Ook dat ‘kan niet waar zijn’ volgens de bierbrouwer: ‘We werken om drie redenen met zo klein mogelijke voorraden: Bier neemt veel ruimte in, het is beperkt houdbaar en het is een kostbaar product waarvan je geen overschotten wilt riskeren. Als we niet snel tot een overeenstemming komen, raakt het bier in de eerste winkels met een dag of twee al op.’

Veel andere supermarktketens hebben de prijs van een krat Grolsch inmiddels met 90 tot 130 cent verhoogd. ‘We konden niet anders’, zegt de woordvoerder van Laurus (Edah, Konmar en Super De Boer): Grolsch eiste een prijsverhoging of zou de levering stoppen.’

De supermarktoorlog, die eind 2003 begon, is hiermee weer opgelaaid. De nieuwe onderhandelingsronde, die jaarlijks na de feestdagen in december begint, wordt harder gevoerd dan ooit, zegt directeur Hielke van Dijken van FanoFineFood, een dochterbedrijf van de voedingsproducent Koninklijke Smilde.

Van Dijken levert koelverse salades en kant-en-klaarmaaltijden aan alle Nederlandse supermarktketens, maar is het nog met geen daarvan eens over de prijs, terwijl dat normaliter om deze tijd wel het geval is. ‘Het klimaat tussen leveranciers en grootwinkelbedrijven verhardt’, zegt Van Dijken. Hij zegt op zoek te gaan naar nieuwe klanten als de inkopers zijn minimumprijs niet willen betalen.

Vorig jaar won de ontbijtkoekfabrikant Peijnenburg nog een rechtszaak van Albert Heijn, die de meestverkochte Peijnenburgkoek tegen de wil van de producent onder de inkoopprijs verkocht.

Meer over