Groeiend Eindhoven Airport nadert geluidsgrens

Eindhoven Airport heeft de afgelopen jaren een dusdanig forse groei doorgemaakt dat het vliegveld in 2015 dreigt 'vol' te raken. Volgend jaar verwacht Eindhoven Airport de grens van 30 duizend vliegbewegingen (starts en landingen) te overschrijden, het maximaal toegestane aantal vluchten waarover met de omgeving geluidsafspraken zijn gemaakt.

Marcel van Lieshout
Al in 2009 demonstreerden omwonenden tegen de uitbreiding van de luchthaven Eindhoven. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Al in 2009 demonstreerden omwonenden tegen de uitbreiding van de luchthaven Eindhoven.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Het vliegveld maakte maandag cijfers bekend over 2014 die de directie tot grote tevredenheid stemmen: het aantal passagiers nam ten opzichte van 2013 met 16 procent toe, tot ruim 3,9 miljoen. Het aantal vliegbewegingen groeide met 9 procent tot 28.900.

Eindhoven Airport, Nederlands grootste regionale luchthaven, groeide de afgelopen jaren explosief. Geheel volgens wens van de Schiphol Groep, die 51 procent van de aandelen van de regionale luchthaven bezit. Schiphol wil tot het jaar 2020 25 duizend vliegbewegingen (vooral vakantievluchten) naar Eindhoven overbrengen om zelf niet in zijn groei beperkt te worden.

Ook Eindhoven Airport wil doorgroeien. Of dat ook daadwerkelijk kan gebeuren, hangt sterk af van afspraken aan de zogeheten Alderstafel, zegt commercieel manager van de luchthaven, Frank Latour. In dat overlegorgaan, vernoemd naar voorzitter en oud-minister Hans Alders, maken de luchtvaartsector, overheden, omwonenden en andere belanghebbende partijen afspraken over het aantal vliegbewegingen en de geluidsoverlast die deze meebrengen.

Latour: 'We zijn nu met een evaluatie bezig van de ervaringen van de laatste jaren. Medio volgend jaar moeten we het eens zijn over nieuwe afspraken. We zijn harder gegroeid dan verwacht. We verwachten volgend jaar 4,1 miljoen passagiers. Dan houdt het voor ons even op.'

Eindhoven Airport mag van het rijk in principe doorgroeien tot 43 duizend vliegbewegingen in het jaar 2020. De gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant steunen die ambitie. Maar niet alle omringende gemeenten zijn er even blij mee. Uitbreidingsplannen van bijvoorbeeld Son en Breugel worden gehinderd vanwege de zogeheten geluidscontouren.

null Beeld de Volkskrant
Beeld de Volkskrant

Ryanair

Met de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair als belangrijkste gebruiker heeft Eindhoven Airport vooral het imago een thuishaven voor vakantieverkeer te zijn. Ten onrechte, zegt Latour. 'Regulier lijndienstverkeer is voor ons ook van groot belang.'

In 2014 werden onder meer Murcia, Manchester en Turijn als bestemmingen toegevoegd. Het totale aantal bestemmingen is inmiddels opgelopen naar 76. Dat het aantal passagiers toenam met 16 procent is niet alleen aan die uitbreiding van bestemmingen toe te schrijven. Er werd afgelopen jaar met iets grotere, beter bezette vliegtuigen gevlogen.

Volgens Latour is het goed denkbaar dat Eindhoven Airport op termijn een eigen treinstation krijgt. Daarover is afgelopen jaar veelvuldig overleg geweest met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dat ministerie zegde eerder al geld toe voor een betere bereikbaarheid van Lelystad Airport, een andere regionale luchthaven die een serieuze 'dochter' moet worden van Schiphol.

Meer over